Formålet med prosjektet er å øke interessen og kompetansen for programmering blant barn.

Vi i 7. klasse på Jaren skole har de siste to årene jobbet en god del med programmering/ koding og utfordringer i Minecraft. Vi har tidligere deltatt i en konkurranse i Minecraft education edition.

Da var utfordringen å bygge en mer bærekraftig, framtidsrettet og miljøvennlig utgave av skolen vår. Elevene har derfor god erfaring med denne type utfordringer. Vi kastet oss derfor om, og meldte oss på.

Vi har lagt opp dette som et større tverrfaglig prosjekt, med fokus på kreativitet og ikke minst samarbeid. 7. klasse ved Jaren skole har i en treukersperiode jobbet godt for å komme fram til dette produktet. Tanken var også at dette skulle være bærekraftig og alt er lagd i papp.

Elevene har jobbet i grupper og har hatt ansvar for hver sine oppgaver.

  • Designa byen med penn og papir og deretter i Minecraft; Veien ble så målt opp og
  • konstruert på plata.
  • Mange lagde hus, biler, mennesker og dyr.
  • Noen elever tok seg av programmeringen av bilen og måtte trene en god del med kjøringen.

Vi har selvfølgelig også skapt vår egen historie, som kommer klart fram i filmen vi nå har sendt inn:

Gutta i politiet har en rolig og avslappet dag utenfor politistasjonen. Helt til det blir meldt om et bankran i banken som ligger på den andre siden av byen. Det blir utrykning og tiden er knapp. Nesten fremme er det veiarbeid og det må kjøres en omvei. Heldigvis rekker politiet fram før bandittene klarer å stikke av med pengene.

Bankdirektøren og de ansatte er svært fornøyde med innsatsen til politiet og ønsker de velkommen fra døra til banken.

I løpet av dette prosjektet har alle elvene, uten unntak, samarbeidet veldig godt og imponert alle på skolen. Vi har derfor laget en egen utstilling i hallen, slik at alle klassene kan få se på prosjektet. Skolesjefen har også vært på besøk for å se hvor flinke elevene har vært og hadde bare lovord å si om innsatsen til elevene i 7. klasse.

Konkurransen består av fire deler:

  1. Kvalifiseringsrunde – innsendte videobidrag
  2. Delfinaler – på de 14 regionale vitensentrene
  3. Gullfinale – for de som vinner delfinalene
  4. MGPjr-finalen – vinnerlaget i super:bit-kampen blir invitert til MGPjr-finalen i Trondheim i mai.

Kvalifiseringsppgave:

1. Bygg og pimp den kuleste Bit: Bot-bilen dere klarer. Her gjelder det å tenke kreativt.

2. Få Bit: Bot-bilen til å kjøre ved å bruke en micro:bit som fjernkontroll (radiostyring).

3. Lag deretter en hinderløype som Bit:Bot-bilen skal kjøre gjennom.

Hele oppgaven skal filmes og sendes inn som én video på maks ett minutt. Dette er en klasseoppgave, og vi har alle jobbet sammen som et team, for å løse oppgavene på best mulig måte. Går vi videre vil det plukkes ut tre representanter fra klassen.

Kriterier som blir vurdert:

  • Hvor godt er samarbeidet klassen?
  • Hvor kul eller kreativ ble Bit: Bot-bilen?
  • Hvor kreativ ble hinderløypa?
  • Løste klassen selve programmeringen på en god måte?
  • Hvor bra ble selve videoen?

Totalt blir det arrangert 14 delfinaler rundt omkring i landet, og ved hvert enkelt vitensenter kåres ett vinnerlag.

Vi krysser fingrene og håper vi går videre i neste delfinale.