GRAN: Det sier sjåførene som kjører ambulanse, brannbil og politibil ved nødetaten i Gran.

– Hvis bilistene viser med blinklys at de har sett oss, går forbikjøringene enklere. Husk at hvert minutt kan være avgjørende, sier Simone Thoresen, Maren Kjendsberg, André Borch Schefte og Torunn Helene Halden ved Hadeland Ambulanse seksjon Gran.

Ser mye rart

De forteller om daglige trafikale utfordringer.

– Noen ganger er det så som så med konsentrasjonen hos medtrafikantene. Folk snakker i mobiltelefonen og sender tekstmeldinger Andre har øretelefoner med musikk, røyker eller kommuniserer med passasjeren. Jeg skulle ønske bilistene brukte speilet mer, sier Simone Thoresen.

Avpasser farten

De lokale ambulansesjåførene har i gjennomsnitt 270 utrykninger i måneden. 30 prosent av disse er i kategorien akutt, og da blir blålyset benyttet.

Men blålyset betyr ikke at utrykningskjøretøyene kan gjøre som de vil i trafikken.

– Vi er ekstra årvåkne i boligområder og ved lyskryss, og på lik linje med andre bilister, skal også vi vise hensyn og avpasse farten etter forholdene. Holder sjåføren en hastighet jeg ikke er bekvem med, sier jeg ifra, sier Maren Kjendsberg.

Gi et signal

Ambulansesjåførene er tydelige på hvordan de ønsker at medtrafikantene skal framstå når de møter biler med blålys.

– Vis at du har sett oss, og bruk blinklyset for å signalisere at du har tenkt å legge deg inn mot kanten så fort det blir mulig. Er vegen smal og uten skulder, bør du kjøre normalt og ikke stoppe, for vi kommer uansett ikke forbi. Hold farten til du har mulighet til å legge deg ut til høyre. Og føl deg ikke presset til å bryte fartsgrensen, sier Simone Thoresen.

Kan være utfordrende

Leder av forebyggende avdeling Sturla Bråten og brannkonstabel Lars Lindal ved Lunner-Gran brann og redning sier at utrykningssjåførene legger føringer for trafikkbildet.

– Vi skal være tydelige og ikke stresse medtrafikantene, som skal vite at det ikke alltid er riktig å kjøre til siden for brannbilen. Noen ganger er det bedre å senke farten fordi forbikjøringsstrekningen blir lengre. En brannbil bruker mer tid på å komme forbi enn en ambulanse eller politibil. Og en tung brannbil har bedre av jevn fart enn opp- og nedbremsinger.

De ber bilistene om å holde plassen sin ved kødannelse.

– Hold deg i køen og bli der til utrykningsbilene er forbi. Kommer du i møte med oss, skaper du farlige situasjoner og vi taper tid, sier Bråten og Lindal.

Konstituert lensmann ved Gran og Lunner lensmannskontor, Olaf Haakenstad, sier at utrykningskjøretøyet har hundre prosent ansvar i trafikken.

– Bilistene skal ta hensyn, vike og om nødvendig stanse. Men en utrykningsbil har ikke rett til å kjøre på deg i et lyskryss hvis du selv kjører på grønt lys, sier Olaf Haakenstad.