Nettavisen: Onsdag formiddag sendte Sbanken ut det de selv omtalte som dårlige nyheter til sine kunder: Kundene ville miste muligheten til å bruke Apple Pay.

Les også: DNB tvinger Sbanken til å slutte med Apple Pay

Sbanken var en av pionerene på å tilby denne tjenesten i Norge.

Årsaken: DNB har kjøpt opp utfordrerbanken, og der er de i en vedvarende konflikt med Apple. DNB eier nemlig deler av Vipps. Vipps ønsker å bruke funksjonaliteten i iPhone som gjør mobilbetaling mulig på kortterminaler, men Apple nekter dem tilgang til å bruke NFC-brikken.

Sbankens kunder har vært svært skeptiske til at DNB skulle få kjøpe selskapet, og det var nettopp endringer av denne typen de har fryktet.

Umiddelbar effekt hos konkurrent

Hos Bulder Bank, som er en heldigital bank drevet av Sparebank Vest, merket de umiddelbart at kundene til Sbanken hadde fått nok. De bruker nå at de har Apple Pay for alt det er verdt på sin forside.

Chat-tjenesten hos banken ble en periode overbelastet av alle henvendelsene.

– Det er nå et så stort trykk at jeg selv har kastet meg rundt, og sitter og svarer nye kunder på vei inn. Det koker i sosiale medier av kunder som anbefaler oss til hverandre. Det merker vi godt. Vi kommer til å sitte langt på kveld å hjelpe nye kunder på vei inn, sier Bulder-direktør Simen Eilertsen til Nettavisen.

– Vi forventer firesifret antall nye kunder bare i dag, og vi ser at de aktiverer Apple Pay umiddelbart etter at de har blitt kunde.

Kort tid etter at Sbanken hadde sendt ut sin melding til kundene, fikk Nettavisen henvendelser fra kunder som meldte at de allerede hadde byttet både bank og kredittkortet på Apple Pay på sin mobil.

– Det stemmer som du sier, teknologien er så rask at du kan gjennomføre et kjøp med Apple Pay via Bulder bare minutter etter at du har blitt kunde. Dette gjør at det er enkelt å bruke forbrukermakten, noe vi ser et voldsomt eksempel på nå, sier Eilertsen.

Han ønsker ikke å kommentere DNBs holdning til Apple.

Også Obos-banken, som også har Apple Pay, melder at de onsdag har opplevd en klar endring.

– Kundesenteret melder vesentlig flere henvendelser enn normalt. Det er også mer trafikk på nettsidene, sier Jostein Nissen-Meyer, senior kommunikasjonsrådgiver hos Obos, til Nettavisen.

Kundegruppe på Facebook skiftet navn til kundeflukt

Nettavisen har snakket med Christian Jahr, som er administrator for gruppen «Redd Sbanken – nei til DNB» som har 12.000 medlemmer.

Gruppen har onsdag skiftet navn til «Sbanken kundeflukt».

Selv må han nå bytte bank, han ser ingen annen utvei.

– Først skudd for baugen er at Sbanken legger ned tjenesten Apple Pay når de nå blir en del av DNB-familien, sier Jahr til Nettavisen.

– Det betyr at jeg må finne meg en ny bank. Det mener jeg er helt idiotisk, fortsetter han.

Jahr tror dette radikale grepet kommer til å svi for banken:

– Jeg tror vi vil se en reell kundeflukt fra Sbanken nå går bort fra det tjeneste- og servicetilbudet kundene deres vil ha. Selv bruker jeg Apple Pay hver dag. Dette er helt krise, mener han.

Jahr forteller at han har spurt Sbanken hva han bør gjøre.

– De beklager, men beskjeden er klar: Jeg må altså finne en ny bank for å få denne tjenesten jeg er avhengig av.