Cactus med kult-potensial

KLAR FOR TEST: Biltester Grethe Bøe på plass i testbilen, klar for en innføring i bilens funksjoner av Citroenforhandler Espen Haugli.

KLAR FOR TEST: Biltester Grethe Bøe på plass i testbilen, klar for en innføring i bilens funksjoner av Citroenforhandler Espen Haugli.

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Citroën har en lang historie med spesielle biler og avanserte løsninger. Nye karakteristiske Cactus er intet unntak.

DEL

JEVNAKER: – Dette gleder jeg meg til, kom det spontant fra Grethe Bøe da hun endelig fikk ta og føle på testbilen.
– Men den skulle selvfølgelig vært gul eller rød, la hun til med et smil. To populære og kledelige farger som er en del av bilmodellens brede fargeutvalg, bekrefter daglig leder Espen Haugli av Sverre Haugli bilforretning på Hønefoss.

Bumperskepsis

– Lekkert design, er Bøes første reaksjon etter en runde rundt bilen før hun setter seg godt til rette bak rattet og klar for testturen.
– Det jeg er litt skeptisk til er denne bumperen, som er festet med klips på dørene. Der kan det komme rust, tror biltesteren om verdenspatentet «Airbumps», som Cactus modellen til Citroën er alene om.
Skepsisen til tross synes vår biltester at den brede luftputebaserte beskyttelsen er en god idé. Særlig når man vet hvordan det kjøres i bilens hjemland, sier hun med et smil. At samme løsning er brukt rundt lyktene og støtfanger er hun derimot ikke skeptisk til.

Kongeutsikt

Grethe Bøe fant seg godt til rette i Cactus. Den ligger godt på vegen og det merkes at hjulene er plassert langt ut i hvert hjørne. At den er lett merkes ved pådrag på glatt føre. Da drar den til siden, men er raskt på rett spor igjen, forteller hun etter endt test.
– Bilen virker godt skrudd sammen. Ingen skrangling noen steder når jeg kjørte på vaskebrettunderlag.
Sikten fra førerplassen er det ingenting å utsette på. Snarere tvert om, mener vår biltester.
– Utsikten er helt konge i denne bilen. Jeg likte virkelig å sitte bak rattet i bilen med den luftighetsfølelsen glasstaket gir og den gode oversikten. Skal du ha Cactus, må du velge den med glasstak, slår en begeistret biltester fast.
– Også en sprekere farge enn den der, legger hun til og ser på testbilen.
En skal tørre å frike ut med en slik bil, mener hun og synes den nye turkisgrønne fargen som bilen leveres i er av de beste.

Høy terskel

Bøe fikk prøvd bilen under varierende kjøreforhold og opplevde motor, vind og dekkstøy som helt normalt. Testbilen er utstyrt med en tresylindret bensinmotor med 110 hestekrefter.
– Litt treg akselerasjon. Men bilen har bra bunndrag. Det går fint å kjøre denne på høygir opp mot Lygna, også på snøføret jeg hadde i dag.
– Det jeg ikke liker med bilen er den høye lastekanten til bagasjerommet, påpeker hun. Lavere kant gjør lasting og lossing av tyngre ting lettere uten for mye belastning på ryggen.

Digg design

Bilens utseende falt Grethe Bøe før allerede før testkjøringen startet, men understreker dette tydeligere etter endt test.
– Digg design, en skikkelig kul bil, er hennes konklusjon med et bredt smil.
– Hva med interiøret?
– Jeg vil si at bilen ser dyrere ut innvendig enn det den er.
Ikke noe billig plast-trash her. Trekket på rattet gir et eksklusivt preg og dashbordet er kledd med mykt stoffaktig materiale. Lekkert innvendig design i samme stil som det utvendige.

Cactus til damene

Instrumenteringen er hun også fornøyd med. Enkelt og oversiktlig med stor midtplassert skjerm med store lettbetjente berøringsknapper og godt ryggekamera. Setene synes hun derimot kunne vært mer påkostet med en litt annen og bedre utforming.
– Setet gjør at blir jeg litt lang i armene i denne bilen. Likevel er de helt greie for korte og mellomlange turer, også de enkle og sofapregede baksetene, konkluderer vår biltester som totalt sett har et godt inntrykk av nye Cactus.
– Du får mye bil for pengene, slår hun fast etter å ha gått bilen grundig i sømmene det døgnet hun fikk testet den under til dels krevende kjøreforhold.
Som Citroën-forhandler er Espen Haugli svært fornøyd med at fabrikken kom med denne modellen i 2014. Bilen ble utviklet på rekordtid og lages i Spania. Cactus blir lagt merke til og salgstallene så langt viser at den appellerer til damene, forteller han.
17 nye Citroën fant vegen til kjøpere på Hadeland i 2014. Av disse var Cactus salgsledende med sju solgte.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 06:00.