Har bare fått tilbake halvparten av de brannfarlige viftene: – Advarselen må tas på alvor

Til tross for at Flexit bruker store summer på å spore opp eiere av en mulig farlig baderomsvifte (innfelt) er det fortsatt mange som ikke har tatt kontakt. Dette bekymrer administrerende direktør Knut Skogstad.

Til tross for at Flexit bruker store summer på å spore opp eiere av en mulig farlig baderomsvifte (innfelt) er det fortsatt mange som ikke har tatt kontakt. Dette bekymrer administrerende direktør Knut Skogstad. Foto:

Flexit går igjen ut og advarer mot viftene de har solgt til tusenvis av nordmenn.

DEL

I fjor sendte Flexit ut en advarsel til samtlige husstander i Norge, der Flexit tilbakekalte den eldre versjonen av baderomsviften Silent Eco etter enkelte branntilløp.

Til tross for en omfattende tilbakekallelse er det fortsatt mange vifter som ikke er blitt levert tilbake.

– Vi har ikke eksakte tall på hvor mange potensielt brannfarlige vifter som fortsatt er i bruk. Vi vet hvor mange vi har fått tilbake, men vi vet ikke hvor mange vifter folk har byttet på egenhånd. Vi har fått tilbake over halvparten av de 75.000 baderomsviftene vi har solgt, sier administrerende direktør i Flexit Knut Skogstad til Smaalenene Avis.

Han understreker igjen at viften ikke må brukes. Den soleklare oppfordringen til Skogstad er at folk sjekker hva slags vifte de har på badet ved første anledning. Viser det seg at du har en slik vifte, må du slå av strømbryter til viften eller badet og få viften fjernet av elektriker snarest.

LES OGSÅ: Brannsjef Tonny fortviler: Derfor kan han ikke ansette kvinner

Bekymret

Selv om det har vært branntilløp i ganske få vifter og eksperter ikke har kunnet avdekke systematiske feil, er det ingen grunn til å ta noen sjanser, melder Flexit. Sammen med direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap sendte selskapet i fjor ut en tilbakekallelse av samtlige solgte baderomsvifter av modellen Silent Eco.

– Dette er ikke en hyggelig situasjon, men vi gjør det vi kan og enda litt mer for å få tilbake viftene. Vi mangler tusenvis av vifter, så vi går igjen ut og advarer folk mot å bruke dette elektriske produktet, sier Skogstad.

LES OGSÅ:

På nettsiden til selskapet finner du både bilde av viften og mer informasjon om hva du skal se etter for å avgjøre om det er rett modell. Her kan du også enkelt registrere deg for å få ny vifte i posten. Dersom den aktuelle viften er i bruk, er beskjeden klar.

– Skru av bryteren med en gang, og få en elektriker til å demontere viften. Vi erstatter den med en ny. Kan du vise til kvittering ved installasjon av viften, vil også demonteringen bli refundert, sier Skogstad.

Har kostet

Denne vifteskandalen har kostet Ørje-selskapet både penger og rykte. Direktøren sier de gjør alt i sin makt for å opprettholde sin posisjon. Det koster.

– Vi har brukt veldig store ressurser på informasjonspredning og kostnader i forbindelse med skifting av vifter. Vi har sendt ut 2,3 millioner brev. Det har kostet mange millioner. Samlet sett snakker vi om et beløp på langt over tosiffret antall millioner.

– Men kostnaden er helt underordnet. Det får koste hva det vil, for vi skal være en ansvarlig aktør som gjør det vi kan for å ordne opp, fastslår Skogstad.

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), er avhengig av at aktørene i markedet selv tar ansvar og tilbakekaller farlige produkter og produkter det er feil på. Avdelingsleder Anne Rygh Pedersen er fornøyd med resultatet etter at saken ble meldt inn i fjor.

– Jeg er veldig glad for at så mange meldte fra og leverte tilbake den aktuelle baderomsviften, og at Flexit som aktør tok ansvar for å få meldingen tydelig frem. Det er fortsatt en del vifter der ute, så det er viktig at alle tar ansvar og faktisk sjekker om det finnes flere som burde leveres inn, sier Pedersen i en pressemelding.

LES OGSÅ:

Artikkeltags