Fra Harestua til Broadway

VED FLYGELET: Tor Ingar Jakobsen lever av å traktere tangentene. Arkivfoto

VED FLYGELET: Tor Ingar Jakobsen lever av å traktere tangentene. Arkivfoto

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Tor Ingar Jakobsen lever av å spille piano og å komponere. Det er et solid løft på CV-en og få antatt musikken til musikalen «Under her hat», på selveste Broadway, i musikalenes «Mekka» New York.

DEL

HARESTUA: – Hvordan ble du broadwayantatt komponist?
– Den opprinnelige komponisten trakk seg. Det ble lyst ut etter ny komponist. Jeg så utlysingen via et nettsted jeg er medlem av. Jeg søkte for moro skyld. Det var 138 søkere.


– Det ble tur til New York?

– Vi var ti på audition. Jeg fikk oppdraget. Vi fikk tre tekster/scener å lage musikk til. De som valgte ut likte godt hvordan jeg tolket scenene. Det er planlagt en «preview» og premiere til våren.


– Da blir det tur til New York igjen?
– Ja. Jeg var over i november. Det var fjerde gangen. Det var surrealistisk første gangen jeg gikk over Times Square med egne låter i veska.


– Du lever av musikken?

– Ja. Det er ganske bra med oppdrag om dagen, 50/50 spilling og komponering. (vi skyter inn at det siste oppdraget er å lage musikken til nyversjon av «Randsfjordspelet» i 2016. Ganske «Off-Broadway»).


– Du har finfin dialekt?

– Jeg er født og oppvokst på Lena på Toten, men har ikke bodd der på over 20 år.


– Din musikalske bakgrunn?

– Jeg begynte med pianotimer som 6-åring, ble med i band etter hvert og spilte til dans. Senere ble jeg jazzpåvirket og er utdannet jazzpianist, med arrangering som fag, og hovedfagsoppgave om Bill Evans og Keith Jarrets improvisasjoner.


– Tobarnspappa som rakk fødselen til sistemann også?

– Jeg var kapellmester ved Nord-Trøndelag Teater og rakk fly ned og til Ullevål på få timer.


– Du har også opptrådte flere ganger med samboer Karin Fristad?

– Blant annet med Edith Piaf-forestilling, som vi planlegger flere av.


– Når oppsto den søte musikk mellom dere to første gang?
– Jeg var leid inn som musiker på nyttårsmusikal der Karin også var med.


– Du sitter også ved piano og flygel i flere sammenhenger?

– Det blir studiojobbing, jobber som kapellmester og rene jazzjobber sammen med andre.


– Og Hæljeswingen storband?

– Det også og andre lokale forestillinger. Var nylig med i «Cabaret». Jeg har også skrevet litt filmmusikk.


– Du liker å jobbe med musikaler og teater også?

– Det første oppdraget i den gata var som kapellmester på videregående på Toten. Det er sterkt når det sceniske og musikalske går i hop.


– Det er likevel noe eget å skulle få framført musikk på Broadway?

– Jeg har blitt veldig godt mottatt. Musikalsk leder Stephen Borsuk har lang erfaring. New York er musikalenes «Mekka».


– Storbyen byr på opplevelser og overraskelser?

– He he. Jeg var tilfeldig innom klubben «Birdland» litt tidlig. Den første jeg møter er Ron Carter (leseren kan google den legendariske bassistens meritter, vår anmerkning), og han er hyggelig og slår av en prat. Det er stort å være innom steder der jeg vet at en inspirasjonskilde som Bill Evans har spilt.


– Et slik oppdrag bør gi ringvirkninger for deg?
– Det blir en økt interesse. Det er så klart en fjær i hatten å ha fått et slik oppdrag.


– Hva handler «Under her hat» kort om?
– En jødisk familie og en kinesisk familie på Manhattan og et ungt par som blir sammen på tvers av familiene.


– Hva er en god musikal?
– Det er litt vanskelig å si, men det sceniske og det musikalske må gå sammen. Det nytter ikke med det ene uten det andre.

Artikkeltags