Kiwi kutter prisene på 70 pålegg- og frokostprodukter

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Kiwi starter nå priskrig på havregrøt, makrell i tomat og kokt skinke. Konkurrentene følger opp umiddelbart.

DEL

– Dette er et stort kutt for oss. Dette er produkter som vi selger store mengder av hver eneste dag, sier Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi, til Nettavisen.

Norges nest største dagligvarekjede, Kiwi, kutter tirsdag prisene på en rekke pålegg- og frokostprodukter med nøkkelhull i anledning skolestart.

Priskuttet er ikke et tilbud, men en permanent reduksjon i pris.

Konkurrentene følger på

Konkurrenten Extra bekrefter at de matcher kuttet til Kiwi. 

– Vi har lovet kundene, som er de som eier oss, at vi skal gjøre det «Extra-billig» å handle, så selvsagt er prisene justert ned hos oss, sier kjedesjef Christian Hoel til Nettavisen.

Det samme gjør Rema 1000.

– Kundene våre skal føle seg trygge på at de til enhver tid får de laveste prisene hos oss i Rema 1000. Vi har satt ned prisene på de aktuelle produktene, skriver kommunikasjonssjef Anne-Kristin Pettersen i Rema 1000 til Nettavisen.

70 produkter

Produktene inkluderer populære produkter som Gilde kokt skinke, røkt laks fra Lofoten og Staburret Makrell i tomat. Priskuttene gjelder 70 produkter og prisreduksjonen er mellom 5 og 20 prosent. De aller fleste kuttene er imidlertid på minst 10 prosent.

– Mange av varene er bestselgere vi selger veldig mye av. Eksempelvis Gilde kokt skinke 110 gram, som vi selger 68.000 pakker av i uken, sier Arvin.

– Dere har tidligere kuttet med opp til 40 prosent. Hvorfor bare 20 prosent denne gangen?

– Mange av disse varene er store volumvarer som er veldig prispresset fra før. Det er derfor et betydelig kutt for oss, sier hun.

Velge sunt

Hun sier at de kutter nøkkelhullsprodukter for å gjøre det lettere og billigere å velge sunt.

– Av erfaring vet vi at kundene handler sunnere varer, når disse varene blir billigere. Vi kuttet prisen på nøkkelhullsprodukter tilsvarende momsen i 2011. Da økte salget av disse varene med 22 prosent, sier Arvin.

Priskuttet er det fjerde til kjeden på under et år. For ti måneder siden kuttet Kiwi prisene på hygieneprodukter, etterfulgt av pizza- og tacovarer og lettbrus.

I alle tilfellene har de to andre lavpriskjedene, Rema 1000 og Extra, fulgt opp med å kutte prisene like mye eller i noen tilfeller til og med mer.

Extra kuttet dessuten prisene på fiskeprodukter i forrige uke, noe som ble umiddelbart fulgt opp av konkurrentene.

– Det er gøy med konkurranse og at Kiwi følger etter oss, og at de denne gangen gjør det på sunne produkter, det er bra for kundene, sier Extra-sjef Hoel.

Artikkeltags