Frafall i videregående skole

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

LeserbrevMiljøpartiet De Grønne Lunner tok i sist kommunestyre opp bekymringen rundt det store frafallet i videregående skole. Den nylig fremlagte Helserapporten for Lunner viser at omtrent 30 prosent ikke har fullført videregående skole etter fem år.

Dette kan det være mange grunner til, men det er grunn til å tro at problemene med mestring og motivasjon starter lenge før videregående. Vårt hovedpoeng med forslaget om økt lærertetthet i grunnskolen er at vi ønsker å hjelpe elevene med å lykkes slik at flere også kommer seg gjennom videregående skole. Vi ser i ettertid at debatten kom feil ut idet det virket som om man måtte velge mellom ”èn flink og videreutdannet” lærer i klassen eller to eller flere som ikke hadde tatt videreutdanning og dermed ikke var så ”flinke”. Vi ønsker selvsagt både flinke lærere og nok lærere. Vi beklager hvis dette ikke kom tydelig nok frem.

I statsbudsjettet for 2013 ble det gitt 1,5 millarder kroner til et fireårig prosjekt med økt lærertetthet på ungdomstrinnet. Formålet var "å støtte opp om skolenes arbeid med tilpasset opplæring, å gjøre opplæringen mer praktisk, variert og relevant, samt styrke de grunnleggende ferdighetene".

Dette prosjektet har kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen ikke ønsket å evaluere. Nå har han imidlertid ombestemt seg og ønsker å evaluere prosjektet allikevel. Det tror vi er klokt. Vi trenger forskning på norske forhold. Vi kjenner til at mange skolefolk i Norge legger John Hatties forskning til grunn – en forskning som konkluderer med at antall elever per lærer ikke har noe å si for elevenes læring. Vi vil da minne om at også denne forskningen har vært utsatt for mye kritikk – både når det gjelder metode og for utelatelse av flere viktige og anerkjente studier som har andre konklusjoner.


Anne Berit Kolstad

Leder MDG Lunner

Følg på: Facebook

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags