En elbilpolitikk for Innlandet

Av

For at vi alle skal få mulighet til å velge elbil, må elbilpolitikken være for alle i hele landet.

DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.I Senterpartiets utkast til nytt stortingsprogram vurderer partiet nå to ulike forslag knyttet til elbilpolitikken for årene som kommer. Enten å starte innfasingen av moms på elbil, eller å beholde kjøpsfordelene for elbil slik de er nå fram til elbilene er konkurransedyktige uten. Programforslaget er nå sendt ut til partilag i hele landet, og skal vedtas på partiets landsmøte til våren. Innlandet Elbilforening håper at Senterpartiet i Oppland og Hedemark velger å kjempe for at elbilsatsingen skal bestå, nå når svært mange forbrukere Innlandet vurderer å skifte over til elbil i årene som kommer.

Hovedutfordringen med å starte innfasingen av kjøpsavgifter nå, er at det kan ramme elbilsatsingen i mange distriktsområder akkurat i den den er kommet skikkelig i gang. De første årene var elbilsalget i stor grad konsentrert rundt byområder og i områder med bomring. I mange distriktskommuner har man ikke hatt insentiver som rabatt i bomring eller kjøring i kollektivfelt, og elbilutviklingen gikk lenge tregere.

Nå kommer stadig bedre elbiler med lang rekkevidde, med bedre plass og som trekker bedre. Det gjør elbiler til et reelt valg for flere, og vi ser nå at elbilsalget endelig er på kraftig vei opp i alle fylker. Veksten er faktisk nå sterkest i typiske distriktsfylker. Første halvår 2020 var elbilandelen i nybilsalget i 37 prosent i Oppland og 39 prosent i Hedmark viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Derfor er det viktig å holde fast ved den delen av politikken som virker i hele landet. Momsfritaket er viktig å beholde helt til elbiler er konkurransedyktige uten. Særlig viktig er dette nå når forbrukere i hele landet har fått øynene opp for elbil. Fra at elbil i størst grad var et fenomen i byområder og i områder med bomring, skal nå elbilen bli for alle som trenger bil, uansett hvor i landet du bor.

Halvparten av alle nye biler solgt er nå elektriske. Samtidig ser vi at elbiler konkurrerer dårligst i bilsegmentene større biler. Det er i disse segmentene vi også finner de fossilbilene som forurenser mest. Det er god miljøpolitikk å sikre at folk som kjøper helt ny bil, velger elbil. Det må gjelde enten man trenger en liten bil, eller en stor bil med firhjulstrekk, hengerfeste og lang rekkevidde.

I 2025 har Stortinget, inkludert Senterpartiet, som mål at 100 prosent av nybilsalget skal være elektrisk. For å nå et slikt ambisiøst mål, må vi ta vare på de virkemidlene vi vet virker. De kommunene i Norge som har høyest elbilandel av sin totale bilpark, er alle kommuner som er i nærheten av et bomsnitt som har bomrabatt. Rabatt i bomringer for elbil har vært svært viktig for at mange forbrukere har kjøpt nye elbiler. Sånn må det fortsette for å sikre at elbiler også etter hvert skal bli tilgjengelig i bruktbilmarkedet, der det fleste av forbrukerne er. Det er derfor viktig at man bevarer den nasjonale regelen om at elbiler maksimalt skal betale 50 prosent av det en forurensende bil betaler. For at folk skal bli med på å kutte utslipp og luftforurensing, må det lønne seg å velge det utslippsfrie valget.

Vi håper at Senterpartiet i Innlandet sørger for at Senterpartiets elbilpolitikk blir en elbilpolitikk for alle, både i by og bygd, og også for dem som trenger firehjulstrekk, hengerfeste og plass til barna i baksetet.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken