Anne E. Thoresen (Ap): Klikkhoreri og agurknyheter – året rundt

Anne E. Thoresen (Ap), komiteleder for samferdsel og trafikksikkerhet, Oppland fylkeskommune

Anne E. Thoresen (Ap), komiteleder for samferdsel og trafikksikkerhet, Oppland fylkeskommune

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.– Vi er drittlei jakten på klikk, sjokk og skrekk, babbel og vås, synsing og skvalder, navlebeskuelse og journalister som intervjuer hverandre om ting de knapt har greie på!

Dette er ikke mine ord, men dette er en twitter-kommentar fra tidligere sportsanker Davy Wathne i Tv2. Men jeg er så hjertens enig. Det er liten tvil om at å lese en avis nå til dags ikke gjør deg mer opplyst, sakene er underordnet klikkhoreriet og er stenket i agurksaft.

Overskrifter og vinklinger skal lokke deg til å klikke inn og få deg til å føle deg på en bestemt måte. Etterpå skal du gjerne sette deg ned å hamre illsint i tastaturet ditt og poste din «ærlige mening» i kommentarfeltet. Andre ganger sender du av gårde en liten, gråtende emoji eller et glinsende rødt hjerte.

Da er desken fornøyd, journalisten får klapp på skuldra av redaktøren for at hun har skapt engasjement og generert klikk som igjen gir flere lesere og penger i kassa.

Min påstand er at mediene gradvis har forlatt sin rolle som korrektiv til samfunnsutviklingen, og tjener nå mer som en stadig mer trangsynt maktfaktor som bygger opp under polarisering og grov forenkling av sammensatte spørsmål.

Skulle du komme til å påpeke at avisen farer med halvsannheter og misvisende vinklinger, rykker gjerne både redaktør og en og annen under-redaktør med fancy tittel ut, og gir seg selv en helsides sak i egen avis – der de med hånda på hjertet bedyrer at de er til for leserne og ikke makta.

Så det så. Case closed.

Tilsvar er sjelden høyt prioritert, du får en notis i et hjørne etter noen dager med mas mot redaksjonen – om du er heldig. Som politiker er jeg forberedt på å få kritiske spørsmål, jeg er forbauset over hvor sjelden de kommer, eller hvor sjelden det er at journalister sjekker fakta i det hele tatt. Det er sikkert mye billigere og mer lettvint for avisen å produsere egne kommentarer, veldig ofte er de særdeles lettbeinte.

Konflikt selger, selv om det egentlig ikke er noen. Banner du litt og roper høyt nok «kommer du på» – uten et eneste kritisk spørsmål. Integritet er byttet ut med en eller annen salgbar moral.

Helheten selger ikke.

Som lesere og forbrukere må vi kreve mer. Vi er angivelig historiens mest utdanna folk, men vi finner oss i at til og med lokalavisa er forvandlet til en litt slappere variant av Se og Hør – som legger ut klickbaits på alle sosiale medier med hyppigere frekvens enn den russiske mafiaen. Vi trenger medier som evner å stille de kritiske spørsmålene og som har kunnskapsrike journalister i sine rekker som har betalt for å bruke tid på å grave i ting som er viktige for folk.

Det er på tide å melde seg ut av underholdningsbransjen, og «mikrofonstativbransjen». Vi vet ikke hvor dette bærer. En fri og uavhengig presse er en av hovedpilarene i et moderne demokrati. Hva skjer når denne pilaren knekker, og vi sitter igjen med bare Fox News og agurknyheter året rundt?

Med dette kjøret fra medier på klikkjakt risikerer vi at vi blir sittende og diskutere helt uviktige ting, mens det som faktisk har betydning for oss går oss fullstendig hus forbi.

Samtidig hagler de helvetes emojiene inn på Facebook.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags