Rundkjøring ved Granvang

Av
DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.For noen dager siden hadde jeg et ærend ved Gran helseenter som innebar 25 minutters venting i bilen på parkeringsplassen. Da suste 26 biler til og fra senteret. 13 kjørte lovlig, altså vegen rundt Granvang, mens 13 tok snarvegen opp/ ned brattbakken som nå er gang- og sykkelveg. To kom gående gangvegen mens en sliten gråhåret sjåfør strevde med å rygge opp igjen den lovlige vegen da en bredskuldret SUV også hadde behov for vegbanen. Plass til begge ble vurdert som umulig. Og drosjeløyvene, som fôr til og fra senteret, var konsekvente. De kjørte opp og ned gang- og sykkelvegen som de sikkert alltid har gjort.

Denne undersøkelsen er ikke viktig for verken verdensfreden eller økt koronasmitte. Men jeg garanterer de refererte tallene og de forteller meg jo noe. Historien er vel slik at Gran kommune ikke har midler til å vedlikeholde brattbakken og gjør den derfor om til gang og sykkelveg med riktig skilting oppe og nede. Men gammel vane er jo vond å vende, og ikke er endringen så fornuftig heller, etter mitt skjønn. Hva med en rundkjøring? Opp bakken og ned på baksiden av Granvang. Brattbakken er bred, så den kan være både envegs kjørebane og gang og- sykkelveg.

Utfordring til politikerne: Spandér noen gruslass og skraping i ny og ne! Snart er det vinter, også.

Henviser til slutt om Forskrift om forenklet forelegg i vegtrafikksaker. Boten for å kjøre på gang- og sykkelveg er 4.200 kroner.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 06:00.