Sanna Sarromaa: Kan vi virkelig vite at Kunnskapsløftet virker?

SIER DET HUN MENER: Sanna Sarromaa holder folketale i Søndre park på ettermiddagen torsdag 1. juni.

SIER DET HUN MENER: Sanna Sarromaa holder folketale i Søndre park på ettermiddagen torsdag 1. juni.

Av
DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Politikerne, med kunnskapsminister Guri Melby (V) i spissen, jubler over nye gjennomføringstall for videregående opplæring. Det gjør også Høyres gruppeleder i fylket, Kari-Anne Jønnes (Hadeland 10.9.20). Hun slår fast at Høyres skolepolitikk virker. «Etter at vi innførte Kunnskapsløftet peker pilene bare oppover», skriver Jønnes.

Kari-Anne Jønnes: Høyre løfter kunnskapen

Men kan vi virkelig vite at Kunnskapsløftet virker? Har vi bevis på at elevene har lært, og kan, mer – eller har vi bare senket kravene for å få flest mulig gjennom? Det eneste man har hørt fra fylkeskommunen de siste 10 årene er «gjennomføring». Det har aldri vært fokus på kvalitet utover «bestått». Det handler kun om gjennomstrømming, ikke om elevene faktisk lærer noe mer enn før. Når elevene fra gamle Hedmark gjør det bedre enn i 2006, er det ikke nødvendigvis fordi elevene er blitt så mye bedre, men fordi man i Hedmark har begynt å senke kravene – i takt med kravene om mer og mer gjennomføring.

Et rosenrødt bilde tegnes av politikerne nå. Bildet i klasserommet ser ofte annerledes ut. Lærerne blir nesten oppfordret til å la elevene stå, selv om de ikke engang er i nærheten. «Nåde-toer» er blitt et begrep.

Politikerne kan gjerne juble, hvis målet er at flest mulig skal bestå. Det oppnås jo enklest nettopp ved å senke kravene. Ønsker vi 100 % gjennomføring, så bør politikerne gi alle rett til avgangsvitnemål fra videregående opplæring. Vitnemålet kan gjerne utdeles sammen med dåpsattesten. Da er jo hele problemet løst én gang for alle.

Men hvis hovedmålet er at alle skal lære, og kunne, mer, og bli dyktige og kompetente samfunnsborgere, så må vi begynne å snakke om kvaliteten og innholdet i opplæringen – og hva elevene de facto lærer. Burde ikke Høyre ta den ballen? Frafall på 20 % er kanskje ikke så uakseptabelt om man vet at de 80 prosentene som har bestått, faktisk har bestått uten noen form for nåde – med egne kunnskaper, ferdigheter og kompetanse.

Aldri før har nemlig så mange visst så lite om så mye som nå.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken