Nettavisen:Det var duket for en skikkelig kamp mellom giganter da Apple annonserte at de ville innføre en funksjon de kalte «App Tracking Transparency» (ATT).

Selv om navnet var kjedelig, var det virkelig dramatisk. Facebook gikk til frontalangrep, og satt inn fulleides annonser i papiraviser der de mente de kjempet for små bedrifter mot giganten Apple.

Problemet var nemlig at Apple ønsket at brukerne selv skulle få velge om apper skulle få spore nettbruken på tvers av andre apper og nettsider. Dette var noe man tidligere automatisk godtok når man installerte apper, og lå godt skjult i personvernerklæringer. Nå nå skulle altså iPhone gi brukerne valget om de ønsket å bli sporet eller ikke.

Hvis brukerne sa nei, fikk ikke appene tilgang til noe som kalles «advertising identifier» som gjorde sporingen mulig.

Brukerne vil ikke spores

Ikke overraskende var dette noe de færreste ønsket, og har gjort det mye vanskeligere å samle inn detaljerte personopplysninger som kan brukes til å skreddersy annonser.

Financial Times har nå forsøkt å finne ut hva denne avgjørelsen har kostet de store nettselskapene. Deres konklusjon er at Snapchat, Facebook, Twitter og YouTube har tapt omtrent 9,85 milliarder dollar i omsetning.

Aller verst har i prosent det gått ut over Snapchat, som utelukkende tilbyr sine tjenester på mobiltelefoner, mens Facebook var selskapet som har tapt aller mest i kroner og øre.

Må bygges opp fra bunn

– Noen av plattformene som har blitt mest rammet – og særlig Facebook – må bygge sitt maskinere opp fra bunnen som en konsekvens av ATT. Jeg tror at det vil ta over et år å bygge opp infrastrukturen. Nye verktøy og rammeverk må utvikles fra bunn og testes ut før det kan rulles ut til store mengder brukere, sier adtech-ekspert Eric Seufort til avisen.