BOKOMTALE: En virkelighetsnær historie om omsorgssvikt

Av
DEL

Bibliotekaren anbefaler«Dette er ikke oss» er debutromanen til Neda Alaei, tidligere student ved forfatterstudiet på Norsk barnebokinstitutt. Det er en sterk og følelsesladet fortelling om vennskap og omsorgssvikt.

Hovedpersonen i «Dette er ikke oss», Sanna har det ikke så bra hjemme. Siden moren hennes døde, har hun blitt overlatt til seg selv hjemme. Faren hennes er trist og dyster hele tiden, og får ikke til å gjøre husarbeid eller hjelper Sanna med lekser. Han låser seg inn på kontoret sitt og skriver. Når han ikke får til å skrive sover han i flere timer og uker i strekk. Han glemmer å lage middag og kjøleskapet er tom for matvarer. På skolen går det heller ikke så bra. Bestevenninnen til Sanna, Mie har funnet seg en ny bestevenninne, og slutter å henge sammen med henne. Nå har Sanna ingen venner. Så begynner Yousef i klassen, en tilsynelatende positiv og fornøyd gutt med lidenskapelig for fotografering. Han lærer henne å ta bilder, og hjelpe henne å se verden på en ny måte. Yousef har også utfordringer hjemme. Vennskapet deres utviklet seg rask, og for første gang har Sanna noen som forstår henne. Men når hun oppdager at Yousef skjuler vennskapet deres for alle andre, begynner Sanna å lure på om hun kan stole på ham i det hele tatt?

Romanen tematiserer vennskap og omsorgssvikt. Forfatteren beskriver utfordringen til hovedpersonen på en god måte, samtidig som hun klarer å gi leseren tilgang til hovedpersonens indre refleksjon og tanker rundt sin egen situasjon. Det var sårt og til tider vanskelig å akseptere at en så ung jente hadde det så vondt inni seg. Enda godt var det å lese hvordan vennskapet med Yousef, samt den hjelpen hun så sårt trengte bukket opp, bidro til at hun til slutt fikk det bedre både på skolen og hjemme.

«Dette er ikke oss» er en leseverdig ungdomsroman med et viktig budskap, uansett utfordringer du møter underveis i livet, oppleves det noe lettere dersom man har noen som bryr seg. Boka passer utmerket for ungdom- og videregående skole elever.

Send oss tekst og bilder «

Bidra til Ditt Hadeland! Vi oppfordrer deg til å fortelle om arrangement du har vært på.

Artikkeltags