Elevbedrifter med smak av jul

Beste elevbedrift 2018: Miljøkurvene EB.

Beste elevbedrift 2018: Miljøkurvene EB. Foto:

Av
DEL

Innsendt9. trinn på Brandbu ungdomsskole har jobbet med elevbedrift som metode siden høstferien og fram til en avsluttende utstilling og salgsmesse den 13. desember. Her fikk medelever og foresatte se resultatet av gode ideer og mye godt arbeid, og noen elevbedrifter ble premiert for innsatsen. Naturlig nok var mange av produktene rettet inn mot jula som står for døra, så det var mulig å få kjøpt brente mandler, karameller, julenek, fuglemat, juleskilt, julepynt og julegaver i form av brukte bøker, leker med mer.

Opplæringa har som overordnet mål å forberede elevene på de oppgavene som hører til arbeidslivet og samfunnslivet, og elevbedrift som metode er en måte å jobbe mot dette målet på. I år har elevbedriftene hatt et spesielt fokus på bærekraft, noe som allerede er et kompetansemål i flere fag, og som også kommer sterkere inn som et tverrfaglig tema i de nye læreplanen fra 2020. Videre har elevene lært om budsjett og regnskap, markedsføring og salg, det å skrive lånesøknader og fylle ut diverse skjemaer, og sist, men ikke minst, om det samarbeidet som kreves for å få en arbeidsplass til å fungere godt.

På elevbedriftsmessa kåret en jury, bestående av en representant fra Ungt entreprenørskap i Oppland og to representanter for skolen, den beste elevbedriften. Årets elevbedrift på Brandbu ungdomsskole ble Miljøkurvene EB, som etter en litt vanskelig start med samarbeidsproblemer, klarte å snu trenden og jobbe fram et miljøvennlig og anvendelig produkt, nemlig kurver av tre til både praktisk nytte og pynt for hjemmet. Andre elevbedrifter ble også premiert: Det søte nek EB fikk 2.-plassen for god idé og særdeles godt salg av julenek, og Hadelandsnissene EB fikk pris for beste utstilling.

BESTE UTSTILLING: Hadelandsnissene EB.

BESTE UTSTILLING: Hadelandsnissene EB. Foto:

På elevbedriftsmessa fikk femten bedrifter vist fram hva de har jobbet med over en lang periode, og selv om ikke alle bedrifter kunne vinne priser, var det mange gode ideer og produkter/tjenester som ble presentert. Elevene har erfart at det å drive en bedrift krever innsatsvilje, samarbeid og gjennomføringsevne, og i tillegg har de hatt det litt gøy, også.

NOSTALGI: Brente mandler - populært produkt før jul.

NOSTALGI: Brente mandler - populært produkt før jul. Foto:

Send oss tekst og bilder «

Bidra til Ditt Hadeland! Vi oppfordrer deg til å fortelle om arrangement du har vært på.

Artikkeltags