8. klassinger på oppdrag for Hapro

8.trinn på Hapro-besøk

8.trinn på Hapro-besøk Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Brandbu ungdomsskole og Hapro har samarbeidet om å finne løsninger på konkrete spørsmål Hapro har hatt knyttet til egen organisasjon.

DEL

InnsendtAlle elevene på 8. trinn har besøkt Hapro og bidratt til løsninger på oppgavene, der vi måtte bruke kunnskap om statistikk og databehandling for å komme fram til svar.

Hele 8. trinn fikk dra på bedriftsbesøk til Hapro. Hver klasse ble delt opp i grupper, og vi dro på forskjellige tider og datoer. Vi fikk lære om hva de driver med og hva de produserer der. Vi ble også guidet gjennom forskjellige deler av bygget og fikk se hvordan mange jobber og hvor i bygget de jobber.

Da vi ankom bygget, fikk vi delt ut spesielle frakker og blåsokker for å ikke skade elektriske ting i Hapro-bygget. Vi måtte også tråkke på en plate for å få lov til å gå videre i bygget. Vi gikk så inn på et møterom hvor ansatte ved Hapro viste en PowerPoint-presentasjon med fakta om Hapro. Videre gikk vi gjennom bygningen og så på hva de lager. Mens vi gikk gjennom bygningen, var det noen elever som så kjentfolk. Så stoppet vi ved vareleveringen, og vi fikk forklart hvordan de sorterer varelinjer og hvordan de sorterer søpla si. Videre gikk vi til lageret, der de som ville ble heist 8 meter opp i været av en truck som skulle heise opp varer til varehyllene på lageret. Deretter gikk vi til «urekkene», der de ansatte kan bestille ting de trenger for å lage det de skal lage, for eksempel deler til telefoner osv.

Etter det ble vi sendt til et sted der vi fikk se på en av de få telefonene de lager helt selv med sine egne materialer. Telefonen er veldig dyr, for den er egnet til spesielle jobber. En telefon koster ca. kr 25 000,-. Hapro har også produsert et eget kamera som man setter på en hjelm. Det kameraet er egnet til arbeid på oljeplattformer, der de skal filme hva de driver med, og de andre kan se alt live på telefonene sine.

Nå var vi ferdig med omvisningen på Hapro, og det var en lærerik og spennende tur. Vi fikk med oss hjem matteoppgaver som vi skulle løse for bedriften neste dag på skolen. Noen av oppgavene var å finne ut hvor mange varelinjer de plukket ut på en dag, måned og år. Vi skulle også finne ut hvor mange dagsverk de brukte på ei hel uke på «urekken», osv. Alle oppgavene greide vi fint i klassen, senere førte vi det inn på Excel-ark

Presentasjon i Excel

Presentasjon i Excel Foto:

Noen dager senere dro seks BUS-elever opp til Hapro igjen og presenterte våre løsninger på spørsmålene de hadde hatt. Både elevene og løsningene ble godt mottatt. Alt i alt var dette en nyttig erfaring – vi elever fikk prøve ut matematikken i praksis, og Hapro fant løsninger på reelle spørsmål de hadde til driften. 

Send oss tekst og bilder «

Bidra til Ditt Hadeland! Vi oppfordrer deg til å fortelle om arrangement du har vært på.

Artikkeltags