Kunstnersamtale på Glasslåven ga påfyll

Av
DEL

Ditt Hadeland Kunstnermøtet med billedkunstner Giske Sigmundstad og den dyktige formidleren og kunsthistorikeren Tone Lyngstad Nyaas sist lørdag, ga et fint innblikk i et kanskje lavmælt og poetisk, men også tydelig kunstner-virke, inspirert av film, litteratur og gamle tidsskrifter. Bildene til Giske Sigmundstad er åpne for at den som ser kan hente ut mange ulike refleksjoner og dikte videre selv. Tilhørerne ble satt på sporet av flere mulige tolkninger og fortellinger som kan hentes ut av å betrakte Giskes bilder og fikk innblikk i kunstnerens arbeidsprosess med etsningene. «En svært langsom måte å male på», slik kunstneren selv omtalte den tidkrevende prosessen. Etsning er en form for dyptrykk hvor motivet etses inn i trykkplaten ved hjelp av en syre, så trykkes motivet i flere runder, en runde for hver farge, på tykke kvalitetspapir. Tone Lyngstad Nyaas stilte gode, utfyllende spørsmål til kunstneren og det var anledning til å stille spørsmål fra salen.

Oppmøtet var godt denne varme sommerdagen og folk fikk et fint påfyll å ta med seg videre. Noen hadde kanskje særlig stor glede av et nærmere bekjentskap med kunstneren, siden de hadde investert i et bilde av henne tidligere i sommer. Kunstnersamtalene på Glasslåven er alltid jordnære og lærerike samtaler som enda flere skulle være nysgjerrige på og passe på å få med seg.
Det nærmer seg allerede helg igjen og dermed står de siste to helgene av sommerutstillingen på Glasslåven foran oss. Få med deg denne fine utstillingen før sommeren forlater oss!

Billedkunstner Giske Sigmundstad viser utstillingen «Fra balkongen – etsninger fra et tiår» i årets sommerutstilling i Glasslåven.

Et gjennomgående tema i arbeidene til billedkunstner Giske Sigmundstad er mennesker i oppbrudd og på reise. Mennesker som pakker kofferter, eller grupper som slår leir. Flere av trykkene har telt som hovedmotiv. Telt kan være bilde på vår sårbarhet. Det kan også være bilde på oppbrudd, frivillige eller påtvungne reiser.

I denne salgsutstillingen på Glasslåven sommeren 2020 vil Sigmundstads etsninger fra de siste ti årene (2011–2020) vise utviklingen av denne tematikken. De nyeste etsningene med motiv fra balkongen er en videreføring av reisemotivet: I de nye arbeidene har figurene nådd fram til et fast tilholdssted, og er tilsynelatende på fast grunn. De betrakter livet fra balkongen. Samtidig er noe i gjære, figurene speider og venter.

Gamle ukeblader og fotografier er ofte inspirasjon for motivene i trykkene til Sigmundstad. Bak hvert fotografi kan det ligge flere fortellinger, kimen til andre historier. Antydning av en historie står sentralt i arbeidene, i en forlengelse av trykkets tradisjon som illustrasjon. Etse- og trykkeprosessen er et håndverk som innebærer langsomme og omstendelige prosesser. Etseteknikken krever planlegging, men kan også gi uforutsette og overraskende uttrykk som kunstneren tar vare på.

Giske Sigmundstad (født 1965 i Bærum) er utdannet ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole 1987-92, Oslo Tegne- og Maleskole 1986–87 og Fortman Studio i Firenze, Italia 1984–85. Hun bor og arbeider på eget atelier i Oslo. Hennes bilder er innkjøpt av blant andre Nasjonalgalleriet, Utenriksdepartementet og Norges Bank.

Vi siterer kunsthistoriker Tone Lyngstad Nyaas fra en tekst hun har skrevet til Sigmundstads bilder:

«Med en lyrisk og litterær tilnærmelse viser Giske Sigmundstad at i det grafiske medium ligger det en særegen kraft. Den norske kunsthistorien kan vise til mange særegne og eksperimentelle grafikere som har vist at dette mediet har uuttømmelige muligheter. Sigmundstad viser, tross samtidens billedimplosjon og til dels sterke billedretorikk, at det fremdeles er mulig å komme til orde uten å rope.»

Send oss tekst og bilder «

Bidra til Ditt Hadeland! Vi oppfordrer deg til å fortelle om arrangement du har vært på.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken