Slik var det å være på leirskole ved kysten

Av
DEL

InnsendtHele 8. trinn fra Gran ungdomsskole dro til Maritim leirskole i uke 42.

Fisketur i Kragerø

Der skulle vi på fisketur til Jomfruland og til Kragerø by. Hver gang vi spiste frokost lagde vi matpakke, og hvis vi hadde satt fram termosen vår kvelden før fikk vi varm kakao.

Dette skjedde på fisketuren: Vi kjørte ut fra havna og ut på havet. Når vi kom fram til det stedet der krabbeteinene var, tok vi de opp. I krabbeteinene fikk vi noen krabber og en hummer.

Vi tok også opp to garn, i det ene garnet var det en fisk. Når det hadde gått noen timer skulle vi spise lunsj. Vi kjørte inn til ett lite sted der vi fortøyde båten. Der spiste vi matpakka vi hadde lagd etter frokosten. Når vi var ferdige med å spise skulle vi rense garnene. Vi måtte holde på hver vår side av garnet og plukke ut alle bladene og alt annet som hadde satt seg fast. Når vi hadde gjort det fikk vi også litt opplæring i både fisk og krabber.

Når vi var ferdige med og lære om krabber og fisk, skulle vi ut for å ta opp noen flere krabbeteiner. I den ene vi tok opp var det en hummer og den var akkurat så stor at vi kunne ta den med til leirskolen. Etterpå fikk vi fiske med snøre. Det var noen som fikk fisk. Etter det hadde godt en liten stund skulle vi kjøre tilbake til leirskolen.

Når vi kom tilbake på leirskolen fikk vi etter hvert opplæring i hvordan man skal rense krabber og hvordan man kan rense reker. De fleste ville også smake på krabber og reker.

På kvelden var det disko. På diskoen var det musikk, dans og man kunne spille bordtennis og biljard.

Jomfruland

En av dagene var vi på Jomfruland.

Vi startet dagen med å spise en stor og god frokost med alle elevene. Vi fikk fritid etter frokosten og da spilte vi bordtennis og spilte kort. Da klokka ble 9.30 hadde vi to timer med teori der vi snakket om sjøvett og kart.

Rett etter skulle vi skifte og gjøre oss klare til å dra. Når alle var ferdige satte vi kursen mot byen. Gåturen tok en drøy halvtime. Når vi kom fram til byen sto båten klar for avreise.

Når alle var om bord kjørte båten, det var en speedbåt, som het perlen.

Det var mange som hadde med kamera for å ta bilder av det fine landskapet. Noen tok også en matbit på båten. Når vi kom fram begynte vi å gå opp mot skogen. Vi ble fortalt mange historier om overtroiske vesener som nøkken, huldra og havfruer. Etter hvert kom vi fram til forskjellige strender med små og store steiner.

Der stoppet vi for å drikke kakaoen vi hadde fått i termosen på morgenen. Når vi hadde sittet der en god stund begynte vi å gå tilbake. Da fortalte guiden fra leirskolen om hvorfor det heter Jomfruland. Han fortalte historien om tre jomfruer som bodde på gården vi stoppet ved. De var så vakre at det kom friere fra fjern og nær bare for å prøve seg på dem, men de vakre jomfruene ville ikke ha noen av dem og sendte alle vekk.

Tiden gikk og ingen av frierne hadde fått noen av jomfruene. Pesten kom til Norge og alle tre jomfruene døde, en etter en. Da døde dem som jomfruer og fikk aldri en mann. Derfor sier myten at de tre søstrene spøker rundt i skogen og tar gutter som går alene. Da alle fikk høre om det, begynte folket å kalle det for Jomfruland.

Da vi var ferdige, gikk vi hjemover.

Da vi kom tilbake til båten, kjørte vi tilbake til byen. Vi gikk hjem igjen og fikk litt fritid før vi spiste mat. Det var også bordtennis og sjakkturnering etterpå. Når klokka ble 21.15 hadde vi kveldsmøte med klassen. Vi skulle gå inn på rommene klokka 22.00 og det måtte være stille klokka 22.30.

Kragerø bytur

En av dagene hadde vi først litt om Kragerø by.

Vi fikk høre at Kragerø var stor på transport av treverk og is. Så begynte vi å gå innover mot byen. Vi fikk se byen på ett utsikts punkt der kongen og dronningen graverte navnene sine inn i en stein.

Edvart Kittelsen fikk også mye inspirasjon og malte malerier herfra. Vi fikk også se bunkere og andre grotter som var involvert i 2 verdenskrig.

Det bor 10.000 innbyggere her, men på sommeren er det 60.000 mennesker i byen. Etter at vi hadde vært på utsikts punktet gikk vi ned til noen kanoner som sto og pekte ut mot havet. Vi fikk vite litt om kanonene.

Så fikk vi gå rundt på egen hånd i Kragerø by. Når vi kom tilbake fra byturen kunne man ro og padle i to timer.

Etter en lang dag kom alle klassene tilbake og gikk opp til en plass der vi grillet pølser og hamburgere. Etter det var det fotball turnering. De som ikke ville være med på det kunne være der og bli kjent med andre folk. Noen gikk inn i ute område til barnehagen som var der. Andre spilte fotball for seg selv.

Etter det gikk alle tilbake på leirskolen og opp i andre etasje og spilte biljard eller bordtennis. På kvelden kunne de som ville, bli med på krabbesmaking.

Send oss tekst og bilder «

Bidra til Ditt Hadeland! Vi oppfordrer deg til å fortelle om arrangement du har vært på.