Nettsidene til Elkjøp fungerte ikke da Black Friday sparket i gang torsdag, og dermed gikk elektrogiganten glipp av store summer.

For ifølge Elkjøp Norge-sjef Fredrik Tønnesen (35) fra Rælingen kunne effekten av de ikke-fungerende nettsidene måles i kroner og øre.

– Trykket var langt over det vi ventet. Alle varsellampene lyste rødt. Vi tror minst ti til 15 prosent av salget på nett ble borte. Det kan også være enda mer, sier 35-åringen til Dagens Næringsliv (bak betalingsmur).

Dermed kan de ha gått glipp av 50 millioner kroner i kundeomsetning i Norge som følge av problemene.

Vi omtalte også problemene på fredag. Da avviste selskapet at ventetida var en form for markedsføringstriks.

Dagligvareekspert Odd Gisholt ved Institutt for marketing karakteriserte Elkjøps problemer som en fadese.

– Normalt sett er Elkjøp gode på det meste, så de er nok plaget av dette. Når det er sagt, så tror jeg Elkjøp tåler en slik teknisk fadese, selv om kundene vil synes at dette er irriterende, sa han til Nettavisen fredag.

Også i fjor hadde Elkjøp problemer.

– Vi har opplevd utfordringer de to siste årene, og har derfor forberedt oss i lang tid og stresstestet våre systemer utallige ganger. I år har vi økt kapasiteten på elkjop.no med 30–40 prosent, men med så mange som ønsker å handle hos oss, har dette dessverre ikke vært nok, sa kommunikasjonssjef i Elkjøp, Madeleine Schøyen Bergly, til Nettavisen på fredag.

Ifølge administrerende direktør Fredrik Tønnesen hadde selskapet en ny løsning i samarbeid med deres leverandør som ikke fungerte slik den skulle.

– Vi hadde jobbet med dette i nesten et år, så jeg blir jo lei meg når dette skjer, sier han.

Fredrik Tønnesen er født og oppvokst i Lørenskog, men bosatt i Rælingen. Han begynte selv i selskapet med ekstrajobb i 2005, men steg raskt i gradene og ble ansatt som administrerende direktør for Elkjøp Norge i februar 2017.