Det berømte landeveisrallyet ble arrangert for første gang i 1911. Naturlig nok er nåtidens rally noe ganske annet, og til helga arrangeres det moderne VM-rallyet, Monte-Carlo i de franske alper, med hele verdenseliten til start.

Neste uke starter den historiske utgaven av løpet, som blant andre Monty Karlan kjører, denne gang for 49. gang.

Monte-Carlo Historique har Monaco som base. Hele 284 biler fra 29 forskjellige land deltar. Krav til bilene er at de skal være fra tidsperioden 1950 til 1983. Karlan kjører en Opel Ascona fra 1976.

Fra Oslo til Monaco

Løpet starter fra fem forskjellige byer i Europa. Det er Torino, London, Reims, Bad Homburg og Oslo.

Tirsdag går starten fra Oslo, der starter bilene utenfor Nationaltheatret. Den første går til havs, da deltakerne tar Kiel-ferjen over til Tyskland.

Deretter er det kjøring via Bad Homburg/Frankfurt – Strasbourg/Frankrike – Valence i Rhônedalen samt gjennom alpene til Monaco. Da er første del av løpet gjennomført.

Et samspill mellom sjåfør og annenfører

Fredag ettermiddag ankommer deltakerne eventyrlandet Monaco ved Middelhavet, da har de kjørt 1890 kilometer.

Lørdag morgen er det på'n igjen. Da skal diverse alpepass krysses, vest og øst for Valence, som er base i tre døgn. På de dagene skal deltakerne gjennom blant annet 14 utslagsgivende og krevende etapper. Disse gjennomføres med gjennomsnittshastigheter på 50 kilometer i timen. Dette er tiden som er satt, og som deltakerne skal forsøke å holde hele tiden.

Tidtaking foregår via GPS, noe krever at en til enhver tid må være så nøyaktig som mulig på tiden. Dette krever et godt samspill mellom sjåfør og annenfører.

I løpet av disse dagene kjører deltakerne cirka 1200 kilometer.

Avslutningsvis kjøres en meget krevende nattetappe i alpene nord for Monaco.

Gamle biler og høy snitthastighet

Skal en prøve å sammenligne løpstraseen med veger på Hadeland, kan det være Gamle Kongevegen fra Dvergsten til Lunner kirke. Det er ingen spøk i slike hastigheter!

Bilene er utstyrt med piggfrie vinterdekk, men noen bytter til piggdekk ved hjelp av medbrakt servicebil. Karlan og hans annenfører, Arne Frogner fra Oslo, har sine vinterdekk på taket (!). I tillegg har de med diverse deler og litt verktøy. Olje, frostvæske samt diverse remedier kan også komme godt med.

I skrivende stund er det kaldt, men uten nedbør i de krevende alpedistriktene. Men det kan endre seg fort. Fønvind fra Afrika gir høye temperaturer, mens luft fra Nord-Europa gir kulde.

Løpet har målgang i Mone-Carlo tirsdag morgen den 31. januar med stor bankett og premieutdeling i Sporting Club Monaco onsdag kveld. Der vil det være åtte hundre gjester, men Karlan velger å stå over den festen med tanke på koronaen som fortsatt florerer flere steder.

I stedet blir det tid til en hyggelig lunsj på Café de Paris vis-à-vis Le Casino i hjertet av Monaco.

Første gang Karlan deltok i løpet var i 1967. Etter den tid har det blitt fire totalseiere fra 1996 til 2004.

I 2023 er målet å fullføre løpet med et hederlig resultat sammen med annenføreren.

Hjemturen går med fly fra Nice, mens bilene ankommer Oslo med biltransporter.