KLIPPER AV: Øystein Thon holder det glødende glasset Jan Roar Nygård klipper av til fot på hvitvinsglasset.

KLIPPER AV: Øystein Thon holder det glødende glasset Jan Roar Nygård klipper av til fot på hvitvinsglasset.

Hundre år med «Finn» til bords

I 2016 er det 100 år siden Ragnvald M. Hansen designet serien «Finn». Nå håndlages en ny serie hvit- og rødvinsglass av jubilanten.
Av
Publisert
DEL
I 2016 er det 100 år siden Ragnvald M. Hansen designet serien «Finn». Nå håndlages en ny serie hvit- og rødvinsglass av jubilanten.

JEVNAKER: Hadeland Glassverk har relansert rødvin- og hvitvinglass i serien «Finn».

«Finn» er 100 år i 2016 og vi tok turen til Hadeland Glassverk for å finne ut hvordan et glass i serien blir til, 100 år etter at Ragnvald M. Hansen designet «Finn».

MASKIN: I bakgrunnen en kantplanke med propanbrennere.

MASKIN: I bakgrunnen en kantplanke med propanbrennere.

Mange om glasset

Asle Bakken er vår guide gjennom prosessen, der 13 til 15 personer er involvert i produksjonen av et glass.

De nye utgavene av rødvin- og hvitvinglass har fått større og mer tulipanpregede klokker.

– Det går mer vin oppi glasset. Kanskje de ikke hadde så mye vin da glassene originalt ble designet, sier Asle Bakken med et smil.

Bare i glasshytta er sju personer involvert i framstillingen av et hvitvinglass, i noe som for en utenforstående ser ut som en dans med nøye koreografi.

Milan Zharanic henter ut en glødende glasskule fra en ovn, en «poster» som han behandler og sender til to oppblåsere.

Dette blir klokkene på glasset. René Revancz og Jan Kåre Gulbrandsen jobber fram delene, før Peter Kopor blant annet bruker en treskope for å forme «beinet» eller stetten på glasset. Ei beindragermaskin sørger for at stetten får riktig lengde.

STETT: Stetten eller stilken på glasset formes av Peter Kopor.

STETT: Stetten eller stilken på glasset formes av Peter Kopor.

Glass på fot

En stett må ha en fot. Øystein Thon kommer med glødende glass. Jan Roar Nygård klipper av glassmassen og føyer den til enden av stetten. Han ruller glasset rundt mens han former til foten i riktig størrelse og diameter. Det går på vant øyemål.

Det tulipanformede glasset har ennå ingen åpning for vinkonsumering. Det sørger Jan Erik Weisten for.

Glasset plasseres opp ned på en maskin med 16 gassbluss og toppen kappes slik at det blir en åpning med riktig diameter og riktig høyde på klokka.

Fire og fire glass bæres av Weisten til et kjølerør, der glassene går i sakte transport. Først på 505 grader, deretter lavere temperaturer, før de etter fem timer er gjennom i andre enden.

KUTT: Klokka på glasset kuttes av Jan Erik Weisten.

KUTT: Klokka på glasset kuttes av Jan Erik Weisten.

Glassmønster

Der blir glassene kvalitetskontrollert før de settes i stativ og blir fraktet til sliping.

Svend Pedersen har noen små, svarte prikker i glasset å gå etter når han sliper inn de lengste «skjærene», fire «skjær» i Finn-glassenes karakteristiske mønster. Resten av mønsteret slipes på øyemål.

En diamantskjæreskive roterer mens Pedersen fører glasset mot skiva og lager mønsteret på 100-årsjubilanten.

Etter sliping syrebades glassene i flussyre og svovelsyre. Det er for å få glassene blanke igjen etter slipingen.

Syreblandingen «spiser» av kanten på glassene, det blir en lett, ruglete stripe øverst på klokka. En maskin kalt kantplanke, med propanbrennere, «blanker» opp igjen kanten på glasset.

FINN: Asle Bakken med et originalt Finn ølglass.

FINN: Asle Bakken med et originalt Finn ølglass.

Ut til kundene

Deretter sorteres glassene nok en gang, for eventuelt å finne feil.

Hans Petter Gjerdet pakker ned glassene, som havner på lager eller i butikk ved Hadeland Glassverk.

Tilslutt kan jubilantglasset stå på et bord, klart til å bli fylt opp.

Hvorfor 100-åringen fikk navnet «Finn» har vi ikke fått svar på.

– Glass på den tiden fikk korte jente- eller guttenavn, sier Asle Bakken. Designer Ragnvald M. Hansen designet «Marie» i 1912, før «Finn» kom i 1916. Hansen var ansatt i Christiania Glasmagasin fra 1882 til 1927, først som ekspeditør, deretter designer. Hansen designet også hverdagsglass, lampekupler og mye annet.

Artikkeltags