HadeLAN følger sukessoppskriften

ÅRLIG HAPPENING: Årets HadeLAN går av stabelen i Lunnerhallen 24. til 26 februar. Her fra 10-årsjubileet i 2016.

ÅRLIG HAPPENING: Årets HadeLAN går av stabelen i Lunnerhallen 24. til 26 februar. Her fra 10-årsjubileet i 2016. (Foto: )

Av

Når det ellevte HadeLAN i rekken sparkes i gang 24. februar, er det takket være en oppskrift på suksess som er like enkel som den er genial.

DEL

Les Avisen Hadeland i 5 uker for KUN 5 kr!

ROA: – Selv om vi har et tidsskjema og compoer som skal gjennomføres, stresser ikke vi på HadeLAN noe med at det hele tida skal skje masse greier i hallen. Vi tar ting som de kommer, og setter gjerne i gang en spontan konkurranse hvis for eksempel noen av deltakerne har mistet nettet, sier Steinar Engelund, leder for Hadeland Event, som årlig arrangerer HadeLAN i Lunnerhallen.

ARRANGØR: Steinar Engelund er leder i Hadeland Event, som står bak HadeLAN.

ARRANGØR: Steinar Engelund er leder i Hadeland Event, som står bak HadeLAN. (Foto: )

HadeLAN kunne i 2016 feire 10-årsjubileum, og i år er det en stolt arrangør som gjør siste finpuss før LAN-et går av stabelen med nær 350 deltakere den 24. februar.

–  Vi har vokst jevnt og trutt siden starten. Det er mye takket være at vi er samme gjengen på rundt 50 frivillige som står bak hvert år. Vi er jo en gjeng nerder som vet ganske godt hva en LAN-deltaker er ute etter, sier Engelund.

– Vi har lang erfaring, helt tilbake til tida der et LAN faktisk var i en liten gymsal uten internett, og det har vi høstet mye kunnskap ut av, legger han til.

Mye på kort tid

Selv om HadeLAN gjøres unna på en liten helg, rekker de hele fire spill-compoer og én kreativ konkurranse. Det skal konkurreres i CS: GO, Hearthstone, Rocket League og Minecraft. De som føler seg kunstneriske kan møtes til dyst i MS Paint.

– Vi har gått for noen av de spillene som er mest populære for tida, med unntak av MOBA-spillene Dota 2 og LoL. Disse har vi prøvd å arrangere compo i tidligere, uten at det ble mange nok deltakere, forklarer spillsjef Alex Goddokken.

Han legger ikke skjul på at den korte tidsrammen er en utfordring for gjennomføringen av konkurransene.

– Den største utfordringen er egentlig at vi er nødt til å la spillerne ta noen pauser innimellom, noe som igjen gjør at tida går. Siden vi er et relativt lite LAN vil det ofte være store nivåforskjeller på deltakerne. Da er det vanskelig å beregne tidsforbruket på kampene. Noen ender opp med å få lang ventetid, mens andre gjerne må spille flere kamper rett etter hverandre. Men, vi kommer alltid i mål, forsikrer Goddokken.

Alex Goddokken

Alex Goddokken (Foto: )

 

Trofaste deltakere

Det er spesielt én ting leder Steinar Engelund ser fram til.

– Jeg gleder meg til vi er ferdige med å rigge og deltakerne begynner å strømme inn i hallen. Vi har både splitter nye og gamle trofaste deltakere. Det gir en god følelse å vite at folk setter pris på det vi gjør, sier Engelund.

Send tekst og bilder «

Har du noe du vil dele med uRed? Her kan du sende inn!

Artikkeltags