Det er ikke bare de sportsinteresserte på Hadeland som har merket avisens endrede journalistiske strategi den seneste tiden. «Klikk-journalistikk» øker i omfang. Kulturlivet og frivilligheten taper.

Mange i frivilligheten har forgjeves lokket journalister til små og store arrangementer og blitt godt vant med dette svaret: Det er fint om dere kan ta noen bilder selv, lage en tekst og sende dette inn på Ditt Hadeland på avisens nettsider.

LES OGSÅ: Nå havner viktig lokalhistorie mellom permer: – Det er en del av oppveksten til mange hadelendinger

Redaktøren svarer sportsinteresserte Bjørn Johnsrud i avisen 30. mars at avisen er opptatt artikler som engasjerer. Det et er lett å lage statistikk av klikk på nett. Leserne på papir høres og vektlegges ikke. Jeg tror avisen Hadeland for tiden ikke oppfyller «samfunnsoppdraget» med å treffe hele bredden.

Det er frivilligheten som taper under avisens nye prioriteringer. Det er positivt at man selv kan lage artikler til avisen, men mange savner større engasjement fra avisen selv i kultur- og frivillighetssaker.

Det er frivillighetens år i år. Avisen bør derfor spesielt i år skrive mange artikler fra mange av de frivillige organisasjonenes arrangementer og aktiviteter på hele Hadeland – også sør for bommen. Er de velskrevne med spennende vinkling og utformet med gode bilder, kan de gi engasjement på nett. Vi i frivilligheten kan utfordres på å hjelpe avisen og finne personer eller vinklinger som kan gi gode artikler.

Jeg ber dere spesielt om å prioritere barn og ungdom. Man kan ikke forvente at ungdommen selv skriver artikler om seg selv til Ditt Hadeland som besteforeldrene kan lese i avisen. Mange foresatte ledere vil også kvie seg for å skrive godt og rosende om egne barn- og ungdommer i avisen. Hvis barn og unge får se seg selv i avisen, blir de kanskje abonnementer i fremtiden?

Bildeserie

Se bildene: Disse opptrådte på UKM lørdag