1 av 4 målere på Hadeland er byttet ut – snart er det din tur

SISTE RUNDE: Den gamle måleren fra 60-tallet har registret sin siste kilowattime, og er klar for demontering.

SISTE RUNDE: Den gamle måleren fra 60-tallet har registret sin siste kilowattime, og er klar for demontering. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Ny digital måler betyr en enklere strømhverdag, men det er kundene som må betale. På Hadeland skal alle gamle målere være byttet ut innen 31. januar 2018.

DEL

HADELAND: 1. april startet Glitre Energi arbeidet med å bytte ut strømmålere på Hadeland. Totalt er i underkant av 17.000 målere som skal byttes ut. Det er et krav fra myndighetene som fører til byttene, men Glitre fokuserer på at hverdagen for strømkundene skal bli enklere, smartere og sikrere.

De nye digitale målerne leser av strømforbruket automatisk time for time. Det betyr at tiden for avlesing og innsending av forbruket er historie så snart du har en ny måler i hus.

De nye målerne åpner også for digital strømstyring, så i praksis betyr at du kan bruke strøm på tider av døgnet hvor prisene er lavere. Glitre Energi understreker også at de ny målerne vil gjøre at de raskere vil kunne oppdage og rette feil i strømnettet.

Mange varianter

Hadeland var med da montør Robin Gustavsen byttet ut én av de nesten 17.000 målerne lokalt. Jobben var raskt unnagjort, selv om det akkurat i dette tilfellet bød på litt ekstra utfordringer ettersom måleren var plassert på utsiden av huset.

FERDIG: Montør Robin Gustavsen er ferdig med jobben. I dette tilfellet var det litt mer jobb enn i et standard sikringsskapskap. Rekorden er 24 målerbytter på én arbeidsdag, men da lå alle forholdene til rette og boligene på rekke og rad.

FERDIG: Montør Robin Gustavsen er ferdig med jobben. I dette tilfellet var det litt mer jobb enn i et standard sikringsskapskap. Rekorden er 24 målerbytter på én arbeidsdag, men da lå alle forholdene til rette og boligene på rekke og rad. Foto:

– Dette viser bare at vi bytter alle slags målere. De fleste er i helt vanlige sikringsskap, men det er også mange på hytter eller utendørs som her, sier Gustavsen som humrer litt når han forteller at han en dag måtte ut i robåt for å komme fram til den aktuelle måleren.

Men byttet – det ble den!

Marit Top som er baseleder hos Glitre Energi forteller at rundt én fjerdedel av de 17.000 lokale målerne er byttet ut. I disse dager gjør de seg ferdig på Grua, deretter går ferden til Harestua, før arbeidet i Lunner kommune avsluttes helt nord i kommunen på Roa og Lunner. Deretter står Gran kommune for tur, hvor arbeidet starter i sør og montørene jobber seg nordover. Jevnaker er allerede unnagjort.

– Vi skal være ferdig med arbeidet 31. januar 2018. Da skal alle på Hadeland ha ny måler, sier Top.

Tar kontakt

I god tid før montøren kommer til deg vil du få en brosjyre fra Glitre m810 ord ed all praktisk informasjon rundt byttet. Der står det også hvordan de vil kontakte deg i forbindelse med byttet.

– Det er veldig viktig at vi har riktig kontaktinformasjon til kundene. Hvis ikke, må de si fra til oss, sier Top.

Deretter avtales et tidspunkt som passer både kunde og montør. Hvis det er snakk om en utvendig måler trenger ikke kunden å være hjemme. Ellers må det være en voksen til stede som kan vise fram til sikringsskapet, og dette må være lett å komme fram til for montøren.

SJEKK SELV: På www.glitreenergi-nett.no kan du sjekke i hvilken periode Glitre Energi bytter strømmåler i området hvor du bor. Glitre tar kontakt med hver enkelt kunde i forkant for å avtale tidspunkt.

SJEKK SELV: På www.glitreenergi-nett.no kan du sjekke i hvilken periode Glitre Energi bytter strømmåler i området hvor du bor. Glitre tar kontakt med hver enkelt kunde i forkant for å avtale tidspunkt. Foto:

– Montørene våre tar alltid kontakt i forkant, de kommer aldri uanmeldt. Det er i tilfelle bare hvis de ikke har fått kontakt med folk på annet vis. Montørene skal identifisere seg, ha klær fra Glitre Energi og kjører bil fra enten Powertech Solutions eller Smartservice Norge AS, forteller Top.

Grunnen til at hun understreker dette er at det var et tilfelle tidligere i sommer hvor en falsk «montør» stjal en strømmåler i Jevnaker. Dette er imidlertid det eneste tilfellet av slik svindel Glitre har opplevd i forbindelse med målerbyttene.

FIKK DU MED DEG DISSE SAKENE?

– Falsk montør stjal strømmåler på Jevnaker

– Slik er våre montører

Hun forteller at de har opplevd tilfeller hvor folk ikke har tatt telefonen fordi de tror det er telefonselgere.

– Når vi ringer deg eller sender sms fra 31013200, så er det kun for å avtale tidspunkt for bytte, og ikke for å selge deg noe, forsikrer Top.

glitreenergi-nett.no/smart-strom er det mulig å få svar på de fleste spørsmål du måtte ha i forbindelse med byttet.

Dokumenterer byttet

Robin Gustavsen viser og forklarer Hadeland hvordan han via nettbrettet legger inn informasjon og bilder for å dokumentere arbeidet. Dette gjøres hos alle kunder. Blant annet blir den gamle målerstanden avlest for siste gang, for når den nye måleren begynner å rulle så starter den på null.

– Jeg synes det er helt greit å slippe å lese av måleren, sier kunde Ronny Simonsen etter at Robin Gustavsen har gjort jobben sin.

Selv om selve målerbyttet er «gratis», så koster naturligvis ny teknologi penger, og det er du som kunde som må betale. Totalt er det snakk om en investering på ti milliarder kroner på landsbasis. Kostnadene vil variere mellom distriktene, men prisen vil bli et par tusen pr. kunde.

– Dette betales over nettleien, men utgiften spres over mange år, og merkostnaden per år blir liten. Vi snakker om en ekstrakostnad på under 1 øre per kilowattime. Mange kunder vil kunne spare inn kostnaden gjennom mer effektiv energibruk. Nettselskapet vil dessuten kunne drifte nettet mer effektivt og optimalt, samt rette feil raskere med de nye målerne. Dette vil kunne bidra til at nettleien blir lavere enn om vi ikke hadde gjort denne investeringen, skriver Glitre på nettsiden sin.

LES OGSÅ: Slår alarm om denne strømmåleren

AVFALL: Gamle målere som har gjort sitt. Nå blir de erstattet av nye og digitale.

AVFALL: Gamle målere som har gjort sitt. Nå blir de erstattet av nye og digitale. Foto:

Artikkeltags