Du får slik måler i løpet av året

NYE MÅLERE: Audun Sivesindtajet (t.v) og Rune Kvam i Glitre Energi med den nye smartmåleren som til nå er installert hos 12.000 strømkunder på Hadeland. Arkivfoto

NYE MÅLERE: Audun Sivesindtajet (t.v) og Rune Kvam i Glitre Energi med den nye smartmåleren som til nå er installert hos 12.000 strømkunder på Hadeland. Arkivfoto Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

I april starter jobben med å bytte ut samtlige strømmålere på Hadeland.

DEL

JAREN: Det opplyser Rune Kvam i Glitre Energi Nett. Målerne skal sikre at vi som kunder ikke lenger trenger å tenke på å registrere eget strømforbruk. Måleren sender dette automatisk.

Denne uka hadde Glitre Energi møte med Gran kommune for å forberede utskiftningen i kommunens bygg og installasjoner. Det er ikke så rent få. Hver eneste enhet kommunen eier, og som har innlagt strøm, skal få ny måler.

– Det er spesielt mye å ta hensyn til i kommunale bygg, så der er det viktig med en god plan, sier Kvam.

Alle får brev

For vanlige husstander blir det ikke noe møte i forkant, men kundene får brev og brosjyre før måleren skiftes ut. Det vil komme montører for å gjøre denne jobben. I brevet får kunden også vite hvilken informasjon Glitre Energi Nett har om telefonnummer og e-postadresse, og hvor dette kan endres om det er behov for det.

Deretter vil det bli sendt ut en SMS med forslag til tidspunkt for bytte av måler.

– Abonnentene trenger ikke å sitte hjemme hele dagen for å vente. Vi kommer innenfor et totimers spenn, lover Kvam.

Han mener en av de store fordelene med den nye måleren er at strømforbruket registreres helt korrekt.

– I dag leser hver enkelt av strømmen, og kundene betaler for en periode. Om det ikke blir avlest gjør vi en stipulering. Nå slipper folk å lese av måleren, og de vil betale for eksakt strømbruk. Det leses av i sanntid. Hver enkelt kan også se hvor mye strøm de bruker, til hvilken tid på døgnet, sier Kvam.

Kan varsle raskere

I tillegg vil måleren varsle for eksempel jordfeil til energiselskapet slik at de vet hvor feilen ligger. I dag er dette et nitid manuelt søkearbeid ute i felten for å finne ut av. Målerne kommuniserer trådløst ved hjelp av såkalt RF-nett.

– De gjør også at vi kan varsle abonnenter enda raskere ved for eksempel strømbrudd. Nå får vi kontakt med den enkelte måler, det har vi ikke hatt tidligere, sier Ragnhild Ask Connell, kommunikasjonsrådgiver i Glitre Energi.

Glitre Energi Nett skal bytte ut 9.2000 målere i sitt område. Til nå har 14.000 fått ny måler. Aidon leverer målere til Glitre. Aidon bruker montører fra Smartservice Norge, et selskap eid av Ringerikskraft. I disse dager ansetter Smartservice montører som skal gjøre jobben på Hadeland. Disse vil ha base på Jaren i anleggsperioden.

De nye målerne gjør det mulig å tilby tilleggstjenester.

– Det må den enkelte godkjenne. Vi mener dette er både trygt og sikkert, sier Ask Connell.

Utrullingsperioden på Hadeland avsluttes rundt årsskiftet 2017/2018. Lurer du på når du får byttet måler, kan du sjekke det ved å søke på postnummeret ditt på www.glitreenergi-nett.no

Artikkeltags