Greit med bil som forurenser bare du bor på landet? 

Av
DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.I 2025 er politikernes mål at vi bare skal kjøpe elektriske biler. I distriktet går det sakte. Nå vi politikerne ha moms på elbil før modellene vi trenger i distriktene er på plass.

Bilbransjen har utviklet ny teknologi i rekordfart. Vi har brettet opp ermene og har sammen med kundene våre vist vei i det grønne skiftet. Resultatet er at vi nå har over 300.000 elektriske biler på veien i Norge. Det er mer enn 10 % av bilparken. Flest elbiler finner du i de store byene og områdene rundt. På slutten av året tror vi fasiten er at mer enn 50 % av alle nye biler er en bil med null utslipp nasjonalt. Men det går ikke så raskt over hele landet. Tall fra Opplysningskontoret for veitrafikken viser at vi i tidligere Oppland kun har en andel elbiler på 1,85 %. Det er med andre ord noen mil igjen til mål her hos oss. Etter å ha sett debatten i det siste må man kunne stille spørsmålet om det ikke så viktig at distriktet ble med på det grønne skiftet?

Den grønne utviklingen kommer ikke til å fortsette om politikerne nå legger moms og avgifter på de elektriske bilene vi trenger i distriktene. Mange av bilene folk trenger her hos oss er ikke blitt elektriske enda. Men de kommer nå på løpende bånd de neste årene. Både Høyre og Arbeiderpartiet har i sine forslag til partiprogram som er ute på høring forslag om å legge moms på elektriske biler. Senterpartiet er delt. Går det gjennom hele veien går partiene til valg med moms på elektrisk bil i programmet. Vi frykter dette bare er starten på en bølge med avgifter på elbilen. Dette kommer altfor tidlig og før vi i distriktene har fått modellene og mulighetene som kunne dratt oss med i det grønne skiftet.

En liten elektrisk bil kan fungere i byen. Ute i distriktene trenger vi biler med rekkevidde, plass, bakkeklaring, firehjulsdrift og hengerfeste. Til nå har disse bilene vært for få og for dyre for vanlige familier. Milliarder er nå gitt i avgiftslettelser. Det meste har gått til de store byene og områdene rundt. I tidligere Akershus for eksempel er elbilandelen på 17,5 %. I Hordaland har pendlerne inn til Bergen sørget for 14,5 %. Det er her de fleste som kjøper elektrisk bil bor. Hos oss har ikke alle buss som går rett utenfor døra hvert femte minutt. Vi trenger bilen til det meste i hverdagen. Vi bruker den mer og til flere ting. Og vi trenger bedre lademuligheter enn vi har hatt til nå.

Vi står nå ovenfor en grønn revolusjon i modellutvalget hos en rekke bilmerker i nær framtid. Nå kommer elbiler med plass, rekkevidde, hengerfeste, bakkeklaring og firehjulstrekk. Samtidig er politikerne i gang med å trekke opp stigen etter seg.

Resultatet til nå er at det er byene og dem som har hatt råd til de dyreste bilene som nytt godt av milliardene i avgiftslettelser. Urettferdig kalles dette.

Vi kjenner kundene våre. Prisen på bilen er selvsagt en avgjørende faktor for å velge nullutslipp. Med moms og økte avgifter på elektriske biler blir det en kraftig brems i salget. Vi må nesten stille spørsmål om politikerne våre synes det er greit å forurense så lenge det ikke skjer i byen?

Vi oppfordrer politikerne til å holde nullutslippsbilen på veien. Vi i distriktet vil også være med på det grønne skiftet. Da kan de ikke trekke opp stigen før vi fikk muligheten.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken