NAF aksjonerer på Roa etter vinterens omkjøringskaos på Grua

KAOS: Det var tidvis mye kaos i forbindelse med omkjøringen om Grua i januar og februar, blant annet fordi store kjøretøy forvillet seg på veger de ikke skulle vært på. Disse kjøretøyene sto fast i bakken nedenfor krysset Myllavegen/Sveavegen på Grua, et gjentakende problem.

KAOS: Det var tidvis mye kaos i forbindelse med omkjøringen om Grua i januar og februar, blant annet fordi store kjøretøy forvillet seg på veger de ikke skulle vært på. Disse kjøretøyene sto fast i bakken nedenfor krysset Myllavegen/Sveavegen på Grua, et gjentakende problem. Foto:

Vinterens omkjøringskaos på Grua føles kanskje fjernt, men lørdag løfter NAF den fram og aksjonerer på Roa.

DEL

Fra 2. januar til 22. februar i år ble riksveg 4-trafikken dirigert om Grua mens det pågikk oppgraderinger i først Røstetunnelen og deretter Gruatunnelen.

Lørdag vil NAF avdeling Hadeland stå på Shell Roa og ha omkjøringsproblematikken som fokus. Bakgrunnen er en stor NAF-aksjon som omfatter totalt 12 NAF-avdelinger. Overordnet er fokuset en tryggere E16.

– E16 er en av Norges viktigste ferdselsårer, men folk kjenner daglig på utrygghet og frustrasjon på grunn av dårlig vegstandard, mange ulykker og høy belastning fra tungtransport, skriver NAF blant annet om aksjonen.

Den økte trafikkbelastningen var omfattende, og det oppsto flere trafikale utfordringer. Gjengangerne var for høye kjøretøy som ble sittende fast i undergangen på Grua og tunge kjøretøy som forvillet seg opp Sveavegen.

– Burde vært unngått

De omfattende arbeidene ble ferdig tidligere enn ventet, noe ordfører Harald Tyrdal (Ap) delte ut ros for. Likevel:

– Ikke overraskende har det vært en krevende og problematisk periode. Arbeidet burde vært unngått på denne tida av året. Jeg håper vi kan ha trykk på hvordan vi kan få fremmet prosjektet som er planlagt på omkjøringsvegen slik at vi unngår liknende situasjoner ved neste stenging, uttalte Tyrdal få dager etter gjenåpningen av vegen.

Årsaken til at vedlikeholdet ikke kunne gjennomføres før snøen kom var den store Nato-øvelsen Trident Juncture som ble avholdt i Norge i fjor høst. Den krevde at både E6 og riksveg 4 skulle holdes åpen. Da den var ferdig var det ifølge vegvesenet uforsvarlig å vente på grunn av tilstanden på utstyret i tunnelene.

Vil senke vegen

Lastebileierforbundets regionleder Odd Haakenstad fra Lunner har tidligere sagt dette til Hadeland:

– Kravet vårt er egentlig en senking av vegen slik at makshøyde på vogntog som kan passere undergangen på Grua økes til 4,5 meter. I første omgang kunne vegvesenet ha frest bort all asfalt under undergangen, slik at makshøyden kunne ha blitt 4,2 meter. Det hadde løst problemene i veldig stor grad.

LES OGSÅ: Trafikkulykke på Roa ferdig etterforsket – nå skal påtalemyndighetene avgjøre saken

Det har blitt fornyet

E16 Røstetunnelen (1097 meter):

160 nye lysarmaturer med LED-belysning

6 vifter i taket

1300 meter kabelstige

Ca. 13 km kabling

400 opphengsbolter, boret i fjell

Ny kabel med antenne for DAB-radio og nødnett

Styringssystemet mot Vegtrafikksentralen

Ny fordelingstavle i teknisk bygg

Riksveg 4 Gruatunnelen (1390 meter):

8 vifter med kabling

Styringssystemet mot Vegtrafikksentralen

Nye seksjoner i el-tavlene

Artikkeltags