EN AV 1100: Jørgen Struksnes fra Bjoneroa som er elev ved smedskolen på Dovre, med rosen han har smidd til et 22. juli-monument utenfor Oslo domkirke. I alt er det laget vel 1100 jernroser til dette formålet.
Ove Kirkestuen

Jørgen fra Bjoneroa bidrar med rose til 22. juli-monument

Et hav av roser preget Oslo etter terrorangrepet i 2011. Nå er det bestemt at vel 1100 jernroser fra hele verden skal bli et minnesmerke ved Oslo domkirke.
Av
Publisert

Én av de som bidrar, er Jørgen Struksnes fra Bjoneroa. Han er nemlig elev ved smedskolen på Dovre, der elevene har laget jernroser som skal bli en del av monumentet til minne om terrorofrene. Elevene ved den samme skolen bidro også for fire år siden. Det har nemlig vært en lang vei siden prosjektet startet med at 800 smeder fra 24 land laget roser kort tid etter tragedien. Etter hvert smidde også ofre og pårørende roser.

HETT I GLOHAUGEN: Det gikk varmt for seg da elevene ved skolen på Dovre smidde roser til  22. juli-monumentet utenfor Oslo domkirke.

HETT I GLOHAUGEN: Det gikk varmt for seg da elevene ved skolen på Dovre smidde roser til 22. juli-monumentet utenfor Oslo domkirke. Foto:

Solidaritet og kjærlighet

 – Jeg husker godt rosehavet i Oslo like etter 22. juli, men jeg visste ikke om jernroseprosjektet før jeg begynte på skolen her. Utrolig godt å kunne bidra til et så godt formål der omtanke og solidaritet står i sentrum, sier Jørgen Struksnes. Læreren hans på Dovre, Karl Pedersen, er én av dem som har jobbet hardt for å realisere minnesmerket i Oslo.

 – Under mottoet «Sammen mot vold og terror» er dette et uttrykk for solidaritet og kjærlighet til vår klode, sier Pedersen, som forteller at elevene på Dovre har vist glødende interesse for prosjektet.

Tidlig interessert

Når det gjelder Jørgen Struksnes sitt valg om å utdanne seg i det eldgamle faget, var det slett ikke tilfeldig. Den unge mannen fra Bjoneroa har nemlig vært interessert i håndverk så lenge han kan huske.

 – Jeg ble tidlig fascinert av smiing via filmer fra mellomalderen og etter hvert alt jeg kunne finne på nettet, forteller Jørgen som også har hatt viktige støttespillere på veien til Hjerleid skole- og håndverkssenter på Dovre. Ikke minst en bestefar som visste mye om den tradisjonsrike skolen.

– Det var nok han som ivret mest og han er derfor ekstra glad for at jeg gjorde dette valget. Men også resten av familien syns det er spennende med en så utradisjonell utdanning. Ikke minst takker jeg læreren min ved Søndre Land ungdomsskole som også anbefalte Hjerleid, forteller Jørgen Struksnes som ikke uventet drømmer om å bli smed på heltid. Uansett vet han at denne kunnskapen vil han ha med seg resten av livet.

SYMBOL: Denne rosen symboliserer den gløden som Jørgen Struksnes og hans medelever på Dovre la for dagen i forbindelse med 22. juli-monumentet.

SYMBOL: Denne rosen symboliserer den gløden som Jørgen Struksnes og hans medelever på Dovre la for dagen i forbindelse med 22. juli-monumentet. Foto:

– Jeg traff utvilsomt spikeren da jeg satset på smedfaget, for jeg har lært mye allerede av en utmerket lærer. Det er også godt å vite at jeg bidrar til å ta vare på en kunnskap som ikke må dø ut. Smiing er tross alt en viktig del av vår kulturarv. Ikke minst er det en svært god følelse å ha gitt min skjerv til 22. juli-monumentet, sier Jørgen Struksnes som får gode skussmål av læreren sin.

– Han arbeider selvstendig og gjør en veldig god jobb. Dessuten tør han å gjøre feil. Noe som er en viktig egenskap for å kunne bli en god smed, sier Karl Pedersen.

SÅ DET GNISTRER: Det er høy temperatur i smia på Dovre.

SÅ DET GNISTRER: Det er høy temperatur i smia på Dovre. Foto:

Artikkeltags