Nyforelsket i batteribil? Fristende, men nei ...

DEL

Hei!Inntrykkene fra testkjøringen med nye Hyundai Kona electric sitter fortsatt i armer og bein – og ikke minst i hodet.

Du verden for en artig bil dette er! Fra lydløs oppstart til frydefull kjapp akselerasjon.

Her går det unna så det holder!

Selv et motorhode som meg med bensin i blodet greier ikke holde igjen det brede smilet som nærmest deler oppsynet i to når elbilkreftene får bortimot fritt spillerom.

Disse batteribilene blir et stadig mer aktuelt bilvalg for flere. Særlig her i distriktet hvor vi nærmest flås av bompenger som få andre steder i landet ellers opplever.

Akkurat det ville ikke betydd allverdens for meg om jeg falt pladask for elbil.

Betatt, ja. Men ikke elforelsket selv med opplevelsen av å bli dratt tilbake i førersetet når høyrefoten trykker pedal.

For det skal strømbilene ha, de går noe fryktelig fælt når jernet gis med økt risiko for å bli lappeløs hvis en leker seg for mye med de momentsterke kreftene disse bilene har.

Veldig artig, det innrømmer jeg gjerne. Strømbilene begynner heldigvis å se normale ut også.

Men du verden hvor godt det likevel var å senke seg ned i de utrolige gode setene i sin egen fossilldrevne italienske asfaltracer med akselerasjonstid fra 0 til 100 på et sekund mer enn batterikoreaneren, uten at det gjør noe fra eller til.

Bilforelskelse? På godt og vondt? Absolutt! Til en uutgrunnelig og temperamentsfull italienerinne med lukter, lyder og manuell betjening med tilbakemeldinger som stadig gir næring til forelskelsen.

Elbilen får vente ...

LES TESTEN:

Artikkeltags