Pengene sitter løst når julematen og julegavene handles inn i desember. For mange tar julehandelen så til de grader av, at de frykter en økonomisk nedtur i januar. En forbrukerundersøkelse Respons har gjort for SpareBank 1 viser at hele 18 prosent av oss frykter dårlig råd i januar etter julehandelen.
Til sammen 724.000 nordmenn ser for seg en økonomisk baksmell når hverdagen innhenter dem utpå nyåret.
- Dette gjelder overraskende mange. Jeg skjønner at det kan være vanskelig å holde igjen, men det gir en dårlig økonomisk start på det nye året å blakke seg helt til jul, sier forbrukerøkonom Magne Gundersen i Sparebank 1.
Tøff januar
Handelsnæringen regner med å omsette for over 56 milliarder kroner bare i desember. Medregnet rekordomsetningen på Black Friday og den økende netthandelen, vil årets julehandel runde 60 milliarder kroner med god margin.
- Pengene sitter løst til jul, og for de fleste er det ikke noe problem å dra kortet noen ekstra ganger. Det blir en tøff januar for de som pådrar seg store juleutgifter, særlig hvis det kommer på toppen av en allerede presset privatøkonomi, sier Gundersen.
– Sett av penger
Og bekymringen kan være godt begrunnet. Ifølge undersøkelsen regner voksne nordmenn i år med å bruke 8.125 kroner ekstra til jul i gjennomsnitt, en økning på 3,6 % eller 285 kroner fra 2016.
- Årets juleforbruk øker videre fra i fjor og er nå det høyeste vi har sett i våre målinger. Jeg oppfordrer alle å tilpasse forbruket til egen lommebok og sette av nok penger til de regningene som alltid dukker opp i januar, sier forbrukerøkonom Magne Gundersen.
Fem tips for å unngå økonomisk baksmell etter jul:
- Ikke bruk mer penger enn du vet du har råd til.
- Vær forsiktig med å handle på kreditt om du ikke kan betale når regningen kommer.
- Sett av penger til regningene du vet kommer etter jul og nyttår.
- Kutt ned på forbruket til du ser at du har balanse mellom inntekter og utgifter.
- Lag et budsjett – en oversikt over inntektene og utgiftene for neste år.
Den elektroniske spørreundersøkelsen er gjennomført av Respons Analyse i perioden 1. – 8. november 2017 med et landsrepresentativt utvalg på 1.005 personer.