(Oppland Arbeiderblad)

Og nettopp denne italienske komponisten, mest kjent for verker som Barberen i Sevilla og Wilhelm Tell, var det Schola Sancti Petri valgte til programmet som markerer prosjektkorets eksistens i 20 år.

En miniturne blir det, med første stopp i Hunn kirke lørdag kveld. Dette er de siste konsertene med Terje Kvam som dirigent. Han har ledet koret siden 2011, og følger koret innom Tingelstad kirke, Hønefoss kirke og til slutt Nidarosdomen.

Spesiell uroppførelse

Med fire solister og to akkompagnatører på henholdsvis piano og harmonium ble det en mektig konsert i Hunn kirke. Rossinis «lille høytidelige messe» ble skrevet i 1863, etter at komponisten av ulike årsaker hadde sluttet å skrive operaer. Uroppførelsen var i et privat kapell, der Rossini ikke var til stede, men det skjedde foran «et publikum med velsminkede damer, for å innvie et privatkapell til en protestantisk patrisier, der den pavelige embetsmann pratet med den tyrkiske ambassadøren, mens messen ble dirigert av en jødisk artist».

Instrumental

Fullt så vidløftig går det ikke for seg når Schola Sancti Petri framfører verket, men de musikalske prestasjoner ble i alle fall meget godt mottatt av publikum, som ikke manglet så veldig mye på å fylle kirken. Messen inneholder de vanlige satsene Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus og Agnus Dei, men i tillegg la Rossini inn en liten katolsk hymne, O salutaris hostia, som en sopransolo. Verket viser tydelig at Rossini også kunne skrive fuger, dessuten la han inn to instrumentale småstykker, Preludio religioso for klaver og harmonium og Ritornello for harmonium. Sistnevnte instrument, i dette tilfelle et trykkluftharmoniun, binder de musikalske linjene sammen, litt som et orkester ville gjort, mens klaveret gir rytmiske impulser. Til sammen utfyller de to instrumentene hverandre. Bjarne Sakshaug spilte piano, mens Anders Hovind tok seg av harmoniumet.

Fire solister

Solistene Katharina Frogner Kockum, sopran, Anne-Carolyn Schlüter, alt, Øyvind Ottesen, tenor, og Christipher Skauen Pedersen, bass, sang de enkelte partier dels sammen, dels hver for seg og dels sammen med koret. Og innimellom fikk publikum kommentarer fra dirigenten om både verket og komponisten.