Lager teaterforestilling om menn og kvinner på Glasslåven

RESIDRENDE KUNSTNER: Lene Ødegård Olsen er invitert inn som residerende kunstner på Glasslåven, for å jobbe med Anette B. Steingrimsen og Gunnar Kopperud, som arbeider fast fra Glasslåven.

RESIDRENDE KUNSTNER: Lene Ødegård Olsen er invitert inn som residerende kunstner på Glasslåven, for å jobbe med Anette B. Steingrimsen og Gunnar Kopperud, som arbeider fast fra Glasslåven. Foto:

Mens flesteparten er opptatt med førjulsstri har en trio satt seg ned på Glasslåven, for å skrive om menn og kvinner.

DEL

– Ved å undersøke hvordan menn og kvinner snakker sammen, kan man forstå mye av etablerte holdninger og kjønnsrollemønster, sier Lene Ødegård Olsen i en pressemelding. Hun har de siste ukene vært residency-kunstner ved Glasslåven.

Ødegård Olsen er invitert inn som residerende kunstner på Glasslåven, for å jobbe med Anette B. Steingrimsen og Gunnar Kopperud, som arbeider fast fra Glasslåven.

– Vi er helt i oppstartsfasen av prosjektet, men planen er at dette skal bli en teaterforestilling med påfølgende skrivekurs som tilbys skolene i distriktet, sier Anette B. Steingrimsen.

Anette B. Steingrimsen er skuespiller og bor på Jevnaker. Hun skriver også med tanke på utgivelse.

Ødegård Olsen har vokst opp på Jevnaker, men bor og jobber i Oslo. Hun har bakgrunn fra galleribransjen, har frilanset som kunstkritiker og jobbet som kurator og presseansvarlig i den kirkenesbaserte kuratorgruppen Pikene på Broen.

Scener fra hverdagen blir forestilling

Trioen mener det er viktig å snakke om menn og kvinner fordi det er knyttet forskjellige forventninger og holdninger til kjønnene. Hva vil det si å være mann, og hva vil det si å være kvinne? Hva slags reaksjoner forventer vi av hverandre?

– Derfor tar vi utgangspunkt i måten vi snakker på, henter fram scener og bruddstykker fra hverdagen og tenker at dette er noe flere kan kjenne seg igjen i, sier Steingrimsen.

– Det er ekstra morsomt at Lene og jeg gikk på skole sammen som barn og ungdom. Nå har vi møttes igjen og funnet ut at vi har en del like erfaringer som vi har lyst til å bruke i dette prosjektet, fortsetter hun.

De tre jobber mye med improvisasjon når de skal skrive ut manuset som blir utgangspunktet for forestillingen. Det er tidligere journalist og lærer, og nå forfatter på heltid, Gunnar Kopperud som har regien på det hele. Kopperud har teaterutdanning fra London og Strasbourg.

Miljø for kunst og kultur

Lene Ødegård Olsen forteller at hun er veldig glad for å bli invitert inn i prosjektet, og at hun føler seg privilegert som får jobbe med kompetente folk som Anette og Gunnar. Hun påpeker at mye har skjedd innenfor kunst- og kulturmiljøet på Hadeland de siste årene. Etter hennes oppfatning er Glasslåven er en del av denne utviklingen.

– Det er imponerende å se hva Glasslåven har fått til på kun få år. Det er viktig at kunstnere i distriktet har mulighet til å jobbe og bidra innenfor et levende miljø. Bra kunst lages ikke kun i de store byene, sier hun.

Steingrimsen mener Glasslåven er et unikt sted hvor man får ro til å jobbe.

– Samtidig er det et kunstnerisk fellesskap her med kollegaer som støtter deg. Vi utveksler ideer på tvers av kunstformene og gir hverandre råd. Av og til ser vi at vi kan samarbeide om prosjekter og dermed skape helt nye uttrykk, med flere perspektiver. Det gir masse glede og inspirasjon å jobbe slik.

Hva blir vi husket for?

Både Steingrimsen og Ødegård Olsen mener kunst sier noe om tiden vi lever i. Hvem er vi som bor her nå, og hva er vi opptatt av?

– Nå leser vi Henrik Ibsens «Dukkehjem» og tenker: Jøss, de var jo opptatt av kvinnekamp på slutten av 1800-tallet! Om mange år vil folk se tilbake på kunsten fra tidlig 2000-tallet å få innblikk i hva dagens mennesker var opptatt av, sier Ødegård Olsen.

De mener folk i alle aldre vil ha glede av Glasslåvens prosjekter og utstillinger framover.

– Glasslåven er viktig for Hadeland, sier Steingrimsen.

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt!

Artikkeltags