Publikum lot seg begeistre av solister, kor og orkester da Joseph Haydns monumentale oratorium «Skapelsen» ble framført søndag kveld. En nærmest fullsatt Tingelstad kirke fikk et mektig møte med det mange regner som Joseph Haydns store mesterverk. Solistene Kajsa Dahlbäck, Paul Kirby, Njål Sparbo, Innlandet Filharmoniske Orkester og prosjektkoret Schola Sancti Petri, dirigert av Terje Kvam begeistret publikum med en framførelse av meget høy kvalitet.

«Skapelsen» er delt i tre deler. Etter at Joseph Haydn og hans verk ble møtt med uhemmet begeistring da det ble framført første gang i 1799, skrev Haydn en henstilling om at det ikke måtte applauderes mellom hvert av de 32 nummer i verket. Henstillingen ble fulgt av publikum søndag, men da det var «lov» å applaudere, kom bifallet høyst velfortjent i styrke.

Med et stort kor, et orkester og tre solister ble en stor del av kirken brukt til plass for aktørene. «Skapelsen» framstår som en klangvisjon, hvor tonearter og temaer framstiller musikalske bilder til selve skaperverket. Oratoriet veksler mellom lyriske og dramatiske naturskildringer, arier der ordet kommer til uttrykk, orkestermusikk delt i mindre ensembler og jublende korsatser, som avslutter hver av de seks skaperdagene.

De tre solistene imponerte, vi nevner likevel bass-baryton Njål Sparbo, som fylte hver krik i kirken med klangfull tysk. Et stødig orkester fikk både fram nyanser og det mektig, brusende og kraftige. Konserten ble også nok en fjær i hatten for koret Schola Sancti Petri, som fikk publikum på galleriet på føttene da de «tro til» under jublende korsatser.

Joseph Haydns verk begeistret i hans samtid. Komponisten jobbet hardt med å fullføre verket. Helst ville han ha 120 i orkesteret som framfører verket. Heldigvis for publikum teller Innlandet Filharmoniske Orkester færre medlemmer. Lydmessig holdt det i masse i Tingelstad kirke.

Haydn døde i 1809, samme år som Charles Darwin ble født. Haydns verk bygger delvis på skapelsesberetningen i bibelen og delvis på John Miltons store diktverk «Paradise Lost». Haydn skal ha sagt: «Jeg var aldri så religiøs som jeg var i løpet av tiden jeg arbeidet med Skapelsen. Hver dag ba jeg til Gud om styrke til å gjøre dette verket ferdig».

Troende, agnostiker eller ateist – oratoriet «Skapelsen» er uansett et medrivende musikalsk verk. Dirigent Terje Kvam må nevnes som sentral i oppsettingen i Tingelstad kirke. Som kunstnerisk leder for Schola Sancti Petri måtte det være en ekstra glede å heve taktstokken med en heidundrende konsert søndag.

Publikum kunne lett følge de 32 delene i oratoriet gjennom oversatt tekst i programmet. Haydn nærmest foregriper naturvitenskapens skapelsesteori om det store smellet Søndag kunne publikum merke jordens skapelse og lyset gjengitt som en eksplosjon i ren C-dur.