Musikalsk storsatsing på Granavollen

STARTER AKADEMI: Terje Kvam starter sammen med sin kone Marianne Hirsti akademiet Ad Fontes med base på Granavollen. I år vil de ha to pilotprosjekter, Mozart-helg i mars og Bach til høsten, og de tar sikte på full drift fra 2015.

STARTER AKADEMI: Terje Kvam starter sammen med sin kone Marianne Hirsti akademiet Ad Fontes med base på Granavollen. I år vil de ha to pilotprosjekter, Mozart-helg i mars og Bach til høsten, og de tar sikte på full drift fra 2015.

Artikkelen er over 4 år gammel
DEL

GRANAVOLLEN: Terje Kvam og Marianne Hirsti har nyskapende planer på Granavollen. Det hele starter med en stor Mozart-helg.

Neste helg står i Wolfgang Amadeus Mozarts tegn på Granavollen. Hit kommer blant annet den store komponistens navnebror, pianisten Wolfgang Plagge, det blir en storslagen Mozart-messe i Nikolaikirken, og Sanne skole forvandles til teaterlokale med oppføring av «Mozart med tryllefløyten». Til høsten gjennomføres en tilsvarende helg med Bach i fokus.

De to pilotprosjektene er ledd i en langsiktig, større satsing, fra domkantor Terje Kvam og operasanger Marianne Hirsti. Ekteparet har etablert Ad Fontes akademi for musikk og liturgi, som skal ha base på Granavollen.

De tar sikte på at akademiet skal ha normal drift fra 2015, med kurs, konserter, foredrag og sceniske produksjoner i tilknytning til komponisten som er tema for hvert prosjekt. Fullt utbygd vil akademiet ha ett til to større prosjekter per semester, pluss et par mindre, skisserer Kvam.

Han og Marianne Hirsti blir kunstneriske ledere. De holder på å etablere et samarbeid med gjestgiveriet, og håper også på et samarbeid med Glasslåven, sier Kvam. Han er dirigent for oratoriekoret Schola Sancti Petri, og på sikt kan det også tenkes at de trekkes inn, bekrefter han.

Styreleder for Ad Fontes er Roald Bråthen.

Betyr «til kildene»

Utgangspunktet for prosjektet Ad Fontes, som betyr «til kildene», var Mozart-jubileet i 2006. Kvam er domkantor i Oslo Domkirke og har siden arrangert en rekke gudstjenester med messer og Bach-kantater. Intensjonen har vært å bringe kirkemusikken tilbake fra konsertarenaen til gudstjenesten. Til stor suksess, publikum strømmet til.

– «Ordet» i luthersk forstand, er mye mer enn tale. Det må synges, fastslår han.

Nå videreutvikles altså konseptet utenfor hovedstaden, med kammerkonserter og sceniske forestillinger, for å nå fram til flere enn de som er spesielt liturgisk interessert.

– Grunnen til at vi valgte Granavollen, er det unike stedet med Søsterkirkene. Men dette blir ikke bare et lokalt fenomen, forteller han. De vil ha et samarbeid med Oslo Domkirke, og har blant annet også hatt et fruktbart møte med Hamar-biskop Solveig Fiske, opplyser Kvam.

Mye lokale krefter

Men først er det altså klart for Mozart-helg, 8. og 9. mars. Wolfgang Plagge holder kåserikonserten «Hva er et geni?» sammen med Marianne Hirsti i Nikolaikirken. Søndag tas Mozart inn i høymessen med Ad Fontes prosjektkor og Oslo Barokkorkester, som framfører «Missa brevis i D-dur», dirigert av Kvam. På orgel er Ann Toril Lindstad, og liturg er Hans Erik Raustøl. I forkant har Kvam en gjennomgang av messen for publikum. Senere samme dag blir det to oppsetninger av familieforestillingen «Mozart med tryllefløyten» med manus av Marianne Hirsti. Her medvirker solister fra Barratt-Due musikkinstitutt i tillegg til lokale krefter: barnekantoriet Popcorn, elever og lærere fra Hadeland kulturskole, og Inger Jorstad som Mozart.

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt!

Artikkeltags