Ærefullt musikkstipend til slagverker Terje Viken

HEDRET: Terje Viken er tildelt Mariss Jansons stipend for 2019.

HEDRET: Terje Viken er tildelt Mariss Jansons stipend for 2019. Foto:

Terje Viken, opprinnelig fra Jaren i Gran kommune, er tildelt årets Mariss Jansons-stipend.

DEL

Stipendet ble opprettet da Mariss Jansons gikk av som Oslo-Filharmoniens sjefdirigent i 2002. Daværende kulturminister Valgerd Svarstad Haugland bekjentgjorde da at regjeringen opprettet stipendet, «som en markering av hans uvurderlige innsats for orkestret og norsk musikkliv». Jansons ledet Oslo Filharmoniske orkester fra 1979, og preget orkesteret i over 20 år.

Stipendet er et årlig beløp på 100.000 kroner, og kan tildeles musikere i Oslo filharmoniske orkester. Stipendet skal bidra til musikernes faglige og kunstneriske utvikling.

Stipendet tildeles av Oslo-Filharmoniens styre etter innstilling fra en stipendkomité bestående av administrerende direktør, leder i Faglig råd og orkestersjef.

Konsertprosjekt

Årets Mariss Jansons-stipend tildeles slagverker Terje Viken og Oslo-Filharmoniens bratsjgruppe. Det går fram på orkesterets hjemmeside.

Mariss Jansons-stipendet ble utdelt under Oslo-Filharmoniens konsert 15. februar. Terje Viken er alternerende soloslagverker. Han får 50.000 kroner for et konsert- og innspillingsprosjekt sammen med Dan Styffe, Helen Benson og Elisabeth Holmertz.

Prosjektet består av verker komponert av norske og internasjonale samtidskomponister, inklusive et nyskrevet verk av Terje Viken selv.

– Jeg deler dette stipendet med kollegaer og venner. Et stipend i Mariss Jansons navn gjør meg også ydmyk. Jeg begynte i Oslo-Filharmonien i 1996, i avslutningsfasen for Mariss Jansons. Jeg fikk likevel ta del i det som var bygd opp og etablert. For min del bar det rett ut på turne. Det var en fantastisk og lærerik periode, og jeg glemmer aldri Mariss Jansons siste konsert i Wiens storstue med episke Mahlers tredjesymfoni, sier Viken ydmykt.

Han framholder at det aller viktigste i hverdagen er alle musikerne i orkesteret.

– Det er alltid sinnssykt inspirerende, sier han.

Oppvokst med musikk

På orkesterets hjemmeside framholdes Vikens oppvekst i det lokale musikkmiljøet hjemme på Hadeland som inspirasjon for at han endte opp som profesjonell musiker.

− Min bestefar og mine onkler spilte i korps, og onkel Jans lilletromme gjorde nok inntrykk på meg. Det var slik det begynte, uttaler han i orkesterets presentasjon av sine musikere. Han trådte sine musikantmokasiner i Gran jente- og guttekorps og senere i Jaren Hornmusikkforening, før han tok utdannelse ved Norges musikkhøgskole. Han var fire år i Bergen Filharmoniske Orkester før han fikk jobb i OFO i 1996.

Stort orkester

Et stipend på kr 100.000 tildeles orkestrets bratsjgruppe for å avholde seminar med en innleid instruktør. Prosjektet skal munne ut i en eller flere konserter samt en innspilling av musikk for bratsjensemble.

Oslo Filharmoniske orkester (OFO) består av over 108 fast ansatte musikere, og har eksistert i nesten 100 år. Vasily Petrenko har vært orkesterets faste dirigent siden 2013.

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt!

Artikkeltags