The Boathouse: F.v.: Lars Hvinden, Kari Møyner, Ingrid Økland, André Løyning og Aaron Juneau.
Marit SkjøTskift

Røykenvika og The Boathouse ut til hele verden

- Det er en liten verdensbegivenhet som ligger og dupper nedi fjæra her, sier fotograf André Løyning. Denne uka var han i Røykenvik på oppdrag for BBC.
Publisert

I september blir fotografens bilder og film fra skulpturen The Gran Boathouse, spredt over hele verden, via BBC og Tate Etc., Europas største kunstmagasin. Løyning har også filmet med drone over Røykenvika.

Bakgrunnen er at galleriet Tate Britain i London i hele høst skal ha en stor separatutstilling av kunstneren Rachel Whiteread. Dette blir den mest omfattende utstillingen til dags dato av en av de største britiske samtidskunstnere, skriver det verdenskjente galleriet på sine nettsider.

Lars Hvinden intervjues av Aaron Juneau i Tate Etc. Magacine.

Lars Hvinden intervjues av Aaron Juneau i Tate Etc. Magacine. Foto:

Intervjuet Hvinden

Denne uka kom journalist Aaron Juneau i Tate Etc. ens ærend til Norge og Røykenvika for å lage reportasjen som brettes ut over store deler av neste nummer. Magasinet har et opplag på 145.000, som går til gallerier og butikkutsalg over hele verden, og til alle Tate-medlemmer.

Hele reportasjen i forkant av Rachel Whiteread-utstillingen blir fokusert rundt skulpturen «The Gran Boathouse». Den er helt unik, sier han.

Magasinet hadde i forkant kontaktet Kulturbyrået Mesén, som jobber med formidling av prosjektet «Skulpturstopp» – 10 skulpturer som Sparebankstiftelsen DNB har gitt i gave til ulike kommuner og som er plassert rundt på Østlandet.

 En av disse er altså Rachel Whitereads «The Gran Boathouse» ved vannkanten i Røykenvika. Tate Etc. ønsket å intervjue en lokal person, som ikke var kunstner, men med en viss interesse for kunst og kultur. Valget falt på Lars J. Hvinden. Og intervjueren fikk trolig mye mer på kjøpet enn han hadde forestilt seg. Hvinden trakk linjer tilbake i historien, til båtferdsel på fjorden, vikingtid, og Randsfjordens betydning i vannveien fra øst til vest i Sør-Norge. Om skulpturen «The Gran Boathouse» hadde han gjort seg flere refleksjoner.

Whiteread tok utgangspunkt i det siste av de gamle båthusene i vika før det ble revet, og skulpturen i betong, som ble avduket i 2010, er en avstøpning som viser tomrommet innenfor.

– Jeg ser på kunstverket som det huset husker, det huset har opplevd. Husets sjel, om du vil. Og at man ikke vet hva noe er, før man forstår det motsatte, sier Hvinden. 

– Hele verden ser mot Gran

Ingrid Økland og Kristine Wessel i kulturbyrået Mesén forteller de ble i fyr og flamme da Tate Etc. valgte å fokusere på «deres» skulptur, og når BBC også hengte seg på.

– Hele verden ser mot Gran, fordi det nå blir så stort fokus på Rachel Whiteread, sier Økland.

Kulturkonsulent Kari Møyner i Gran kommune er ikke mindre begeistret. Hun har mange ganger hørt folk benevne skulpturen som «denne murklossen nedi vika», og tenker at fokuseringen skulpturen nå får, kan være en døråpner for at flere ser hva de har i nærområdet sitt.

– Ikke alt må forstås. Kunst skal gi en opplevelse, og det å bli provosert er jo også en del av det, sier hun.

Foran Lars J. Hvinden og Aaron Juneau i Tate Etc., bak fra venstre: Ingrid Økland i Mesén, Kari Møyner i Gran kommune, André Løyning og Kristine Wessel i Mesén.

Foran Lars J. Hvinden og Aaron Juneau i Tate Etc., bak fra venstre: Ingrid Økland i Mesén, Kari Møyner i Gran kommune, André Løyning og Kristine Wessel i Mesén. Foto:

Artikkeltags