Sted å være og å lære

ILLUSTRASJONSFOTO: Skolestart Foto: Eivind Marcelino

ILLUSTRASJONSFOTO: Skolestart Foto: Eivind Marcelino

Artikkelen er over 4 år gammel
DEL

Meninger

Mandag startet skolene igjen. Nytt skoleår er endelig i gang, og kanskje er det til og med etterlengtet for mange. Det er deilig med lang ferie, men det er også greit at hverdagen kommer tilbake. Med det som følger av rutiner og aktiviteter. Det blir en litt annen struktur på ting når vekkeklokka må stå på.

Vi tipper førsteklassingene, de som starter på skolen for aller første gang, er de som har fått aller flest spørsmål om skolestart. Om de gleder seg, om de har alt utstyret på plass i sekken, hvilken lærer de skal ha og alt annet som følger med. Vi håper denne gjengen sitter igjen med en god opplevelse etter første skoledag.

Det er ikke bare førsteklassingene som begynner på nytt denne uka. De som er ferdige på barneskolen, og som kanskje har hatt stor sjøltillit på at de har vært eldst, er nå yngst. Som nye på ungdomsskolen. På samme måte som de som er ferdige på ungdomsskolen, og begynner på videregående. Sannsynligvis kjenner disse elevene på noe av den samme spenningen som de ekte førsteklassingene, uten kanskje å få samme oppmerksomhet rundt overgangen. Det er viktig at den er bra, slik at elevene får de beste forutsetningene for å lykkes.

I mandagens ordførerkandidatintervju kunne vi lese om Lasse Lehre (H) fra Lunner. Han forteller at skole og barnevern ligger hans hjerte nært. Han er åpen og forteller at skoletida ikke bare var god for hans del. Han opplevde å bli mobbet gjennom noen år på barneskolen. Hans analyse av situasjonen, nå som han er blitt voksen, er at han ikke traff helt gjennomsnittet. Og der har vi som foreldre en stor jobb.

Vi må hjelpe våre barn å forstå at dette gjennomsnittsidealet ikke er noe å hige etter. De aller færreste passer inn i en slik form. Hver enkelt er unik, har sine interesser og sterke sider. Lar vi disse få utvikle seg kan vi få en fantastisk blomstereng. Om alle prøver å passe inn i forma, eller vi rakker ned på annerledesheten, blir det et vissent resultat. Det ønsker vi ikke. La oss heller gjødsle hver enkelt. Vi krysser fingrene for et godt skoleåre for alle. Trygghet er den viktigste forutsetning for læring. Skolen skal være et godt sted både å være, og å lære. Og uten mobbing selvfølgelig. Det har vi alle et ansvar for å bidra til.

Sissel Skjervum Bjerkehagen

Ansvarlig redaktør i Avisen Hadeland

Vi må hjelpe våre barn å forstå at dette gjennomsnittsidealet ikke er noe å hige etter. De aller færreste passer inn i en slik form.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags