Forrige uke ble opplagstallene for norske aviser offentliggjort. For Hadelands del må vi helt tilbake til 2001 (7608) for finne et høyere opplagstall enn det Hadeland har i andre halvår 2020. I 2000 var tallet 7648.
– All ære til alle ansatte i Hadeland som gjør en formidabel innsats. Jeg er virkelig stolt over gjengen, sier ansvarlig redaktør og daglig leder Line Ramsrud.
Etter et svært spesielt 2020 viser veksten at lokalavisen fortsetter den gode utviklingen den har hatt de senere årene.
– Dette bekrefter blant annet at folk søker til redaktørstyrte medier for å oppdatere seg på siste nytt. Det har vært viktig i en krise som nå, sier hun.
Bedre enn fryktet
Økningen i opplag fra andre halvår 2019 til andre halvår 2020 er på 142 abonnenter (opp 150 fra første kvartal 2020) og det offisielle opplagstallet er nå 7555.
– Korona-året gikk langt bedre enn fryktet. Spesielt hyggelig er det at flere og flere abonnenter blir digitale. Tallene viser at vi har truffet med innhold og har oppdatert folk på siste nytt, sier redaktøren.
– Samtidig så sier det aller mest om trofaste lesere og et lokalsamfunn som slutter opp om lokalavisen. Vi lover å fortsette jobben med å levere siste nytt og relevant lokaljournalistikk. Med digitaliseringen må vi også skjerpe oss ytterligere for være først ute med siste nytt. Det får vi til når leserne er flinke til å tipse oss, og det opplever vi at de gjør, sier hun.
Flere leser digitalt
Snart leser 50 prosent av alle som abonnerer på Hadeland, kun avisa på nett. Antall papirabonnenter blir stadig færre. Mange av dem som har papirutgaven, leser i tillegg Hadeland på nett. Slik er utviklingen.
– Hadeland er en del av mediekonsernet Amedia. I fjor ble det gitt et tilbud til abonnentene om å få tilgang til alle de over 70 avisene som er en del av konsernet. Det abonnementet kalles "+alt». Det tilbudet ga oss et løft. Alle de som takket ja til det blir kanskje ikke med videre og dermed forventer jeg en liten nedgang ved neste telling, legger Ramsrud til.
Opplagsrekord
Da opplagstallene ble presentert nylig, leverte konsernet Amedia opplagsrekord med 706.983 abonnenter.
– En viktig grunn til den sterke veksten det siste halve året er det nye +alt-abonnementet som har slått svært godt an og avdekket et behov mange har for nyheter fra andre aviser enn egen lokalavis, sier konserndirektør Pål Nedregotten, som er øverste ansvarlig for abonnement i Amedia i en pressemelding.
Det totale opplaget for Amedias aviser økte med 43.036 fra andre halvår 2019 til andre halvår 2020. Den samlede framgangen er på 4,1 prosent det siste halve året og 6,5 prosent det siste året, ifølge de registrerte opplagstallene til Mediebedriftenes Landsforening (MBL).
– Vi gleder oss stort over opplagsveksten. 2020 ble et år da kraften i og viktigheten av journalistikken viste seg med full tyngde. Amedias aviser har levert samfunnsviktig journalistikk hver eneste dag, og det ser vi resultatet av nå, sier han videre.