Design på høyt nivå

Bak: Ei formfin rumpe

Bak: Ei formfin rumpe

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

Det høres kanskje rart ut å betegne en bil som sexy, men legg merke til bilens formfine rumpe og hofteparti.

DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisen og alt innhold på nett

Den er både røff og smukk på en gang. Den har en fin symmetri.

Det første som slår meg når jeg ser Nissan Juke er at dette var et kult design. Bilen har som sagt innledningsvis ei formfin rumpe og et solid hofteparti.

Nissan har turt å lefle med det tradisjonelle designet og gitt Juke store, kraftige hjulbuer. Ved første øyekast ser det ut som den har påmontert skjermbreddere, men du ser raskt at dette er kun ett av mange elementer som gir bilen et tøft og kult utseende.

Legg merke til panseret, med et scoop som bygger betydelig mer opp enn tradisjonelt designede biler har. Det forsterker uttrykket for en sporty og potent bil.

Crossover

Nissan Juke er en crossover en bil i grensen mellom en SUV og vanlig personbil. Av størrelse ligger den i kompaktbilsegmentet men der slutter all sammenlikning med de øvrige bilene i dette segmentet.

Den er noe mer høyreist enn en vanlig personbil, men likevel lavere enn en SUV. Dette gjør at den er lett å gå inn og ut av.

Også når det gjelder interiøret har Nissans designere våget å utfordre. Lekre komfortable seter med fargespill, og en stor midtkonsoll lakkert i bilens farge. Midtkonsollen skal visstnok være designet som en motorsykkels bensintank.

Girspaken stikker opp der tanklokket har vært plassert. Et artig påfunn, og en stilig detalj. Dashbordet er stort og ruver godt i Nissan Juke. Førermiljøet er romslig, og instrumentene er plasser godt.

En noe liten skjerm for navigasjonen, men den kan du raskt lære deg å leve med. Bakseteplassen er så som så for en velvoksen hadelending, men du må nesten se selv

Hissigpropp med skyv

Nissan har valgt å profilere Juke med en hissig 1,6 liters turboladet motor. Motoren er sint, og yter sitt beste i området 34000 o/min. Da tar den virkelig tak.

Såpass at du på glatt underlag tømmer giret på et lite blunk. Maks ytelse på dette motoralternativet er 190 hk. Dette resulterer i en akselerasjon fra 0100 km/t på åtte sekunder.

Med et bensinforbruk på 0,69 l/mil og et CO2-utslipp på 159 gr/km snakker vi ikke akkurat om en miljøvennlig bil. Med regjeringens målsetting om et gjennomsnittlig CO2 utslipp på 120 g/km er ikke dette den beste bidragsyteren.

Selv med sitt mest miljøvennlige motoralternativ, som er 1,6 PURE, er CO2-utslippet på hele 138 g/km. Både med tanke på dagens klimasituasjon og også med tanke på de økonomiske konsekvenser dette gir for sluttbrukeren, mistet Nissan Juke det siste smilefjeset sitt akkurat på disse to punktene.

Hvem vil kjøpe Juke?

Vi var så heldige å være av de første som fikk prøvekjøre bilen. Selv før bilen var offentlig introdusert. Skal vi likevel prøve oss på en kundeanalyse, tror vi Juke blir en bil for dem som ønsker å stikke seg fram som litt mer kule enn Hvermansen. Kanskje vil en noe rimeligere variant slå an hos den eldre garde. Med fine inn- og utstigningsmuligheter vil Nissan Juke appellere til våre eldre bilførere.

At du kan få den med firehjulsdrift og automatgir legger ytterligere noen kjøpere til bilen. Om Nissan greier å få aksept for sitt innovative design kan denne bilen treffe bredt.

Valgmuligheter

Ikke mange bilmerker kan levere så mange muligheter som Nissan kan gjennom Juke. Du kan safe og kjøpe en rimelig 2-hjulstrekker med en helt grei bensinmotor.

Du kan være fornuftig å få den med en 1,5 liters motor med firehjulstrekk, og du kan være litt ellevill å få den med 190 hk, automatgir og firehjulsdrift. Da heter den Nissan Juke 1,6 DigiT Tekna 4x4 aut. Da snakker vi bil med stor B.

Når jeg tenker hvilke muligheter denne bilen gir, er jeg lei meg for at jeg ikke kan gi den topp score og fem smilefjes. Men miljøet kommer vi ganske enkelt ikke utenom.

Konklusjon

Vi tror dette vil bli en bil som appellerer til en helt bevisst gruppe kjøpere. De legger design høyt, og tilpasser bilen til sin egen situasjon. Stor motor. Liten motor. Tohjulsdrift eller firehjulsdrift. Bensin eller diesel. Lite ekstrautstyr eller mye. Prislista byr på uante muligheter.

Hadde den enda hatt litt bedre spesifikasjoner hva miljø angår, så hadde den hatt en enda bedre pris og en langt større appell til de som fastsetter bilavgiftene i Norge.

Artikkeltags