Gir full gass på søppelbilene

Artikkelen er over 5 år gammel

SE VIDEO

DEL

Fra 1. juni er det gass som gjelder for HRA. 14 nye gassdrevne biler skal rundt og samle inn søppel.

Hadeland og Ringerike Avfallsselskap (HRA) har brukt Norsk Gjenvinning som renovatør i tretten og et halvt år, men etter siste anbudsrunde er det klart for en ny aktør. Nylig ble en avtale verdt 120 millioner over seks år skrevet under med Reno Norden. De forplikter seg samtidig til å kjøre utelukkende på biogass, og et anlegg for fylling av gass er allerede på plass inne på HRAs område på Trollmyra.

– Gassen leveres av Aga, som har bygd opp fyllestasjon. Bilene får egen oppstillingsplass, der tanken fylles i løpet av natta. I tillegg er det satt opp en hurtigfyllingspumpe, der folk med gassbiler kan komme og fylle, etter samme prinsippet som fylling av diesel og bensin, forteller daglig leder Amund Bø ved HRA.

Eget anlegg

I starten vil Aga levere gass fra andre områder, i første rekke fra et anlegg i Oslo. Men senest fra årsskiftet vil HRA ha sin egen gassproduksjon.

– Vi har fått alle godkjenninger på plass nå, så i løpet av sommeren starter vi arbeidet med å utvide komposteringsanlegget, slik at vi kan ta imot 20.000 tonn mat årlig, forteller Bø.

Når dette er på plass vil de også bygge et renseanlegg, slik at de kan rense gassen de produserer ved komposteringsanlegget til å bli bioetan, som kan brukes på gassbilene. Når det er på plass vil HRA produsere 1,5 millioner kubikk gass i året, noe som tilsvarer 1,6 millioner liter bensin.

– Bilene til Reno Norden vil bruke omtrent 15 prosent av dette, og resten kjøper Aga, fortelle Bø.

Vil doble salget

John Melby fra Aga er veldig fornøyd med avtalen, og har stor tro på at de skal klare å få omsetning for gassen.

– Det går tregt i dette markedet i Norge. Så langt er det bare 700 biler på slik gass i Norge, mens det i Sverige går hele 40.000. Det viser at det er et stort potensial. Vi har en forventning om å øke omsetningen av biogass i Norge fra 10 millioner liter gass i dag til det dobbelte om tre til fem år, sier Melby.

Han lover at fyllestasjonen på HRA skal være klar til bruk allerede mandag, som den niende stasjonen Aga åpner i Norge.

Yngve Haugvik er driftsdirektør i Reno Norden. Han forteller at de er både glade og litt spente etter at de fikk kontrakten med HRA.

– Vi er et stort selskap i nordisk sammenheng, men å kjøre biler på gass er relativt nytt for oss også. Vi er litt spente på hvordan bilene vil fungere på kalde vinterdager her i distriktet, men vi tror og håper det skal gå bra, sier han.

Fungerer godt i Oslo

Selskapet har allerede erfaring med gassbiler i Oslo, og det har fungert veldig godt.

– Vi har 38 biler i Oslo, og nå blir det ytterligere 14 her på Hadeland. Vi har stor tro på at vi skal lykkes med dette, og synes det er bra at HRA er tidlig ute med å ta dette steget, sier Haugvik.

Som en følge av at HRA har fått ny renovatør, blir det også noe omlegging av tømmeruter, for å optimalisere logistikken.

– Vi gjør nå en innsats for å informere om omleggingen, og håper det ikke skaper problemer for noen, sier Haugvik.

Artikkeltags