Gå til sidens hovedinnhold

- Urettferdige avgifter

Artikkelen er over 19 år gammel

Kari Brovold (73) er mektig irritert over det hun mener er et urettferdig avgiftssystem for enslige. Lunnerdamen utfordrer politikerne til å gjøre noe med det.

LUNNER: - La oss begynne med renovasjonsavgiften. Hvorfor skal jeg betale like mye som for eksempel en familie på fire. Dunkene min er nesten tomme når renovasjonsbilen kommer for å tømme, mens andres flyter over, sier Kari Brovold.

En ting er at hun må betale for å bli kvitt søpla si, men prisen på tjenesten burde også gjenspeile mengden søppel en husstand produserer mener hun.

VANNMÅLER
Minstepensjonisten har prøvd å gjøre noe for å redusere på avgifter av ymse slag.
- For noen år siden installerte jeg vannmåler etter råd fra bekjente. Jeg bruker jo nesten ikke vann.

På stuebordet ligger siste avgregning som viser at hun har brukt 20 kubikkmeter vann. I Lunner kommune er det mulig å betale vannavgift etter faktisk forbruk. Det er ikke selvsagt. En undersøkelse utført av Forbrukerutvalget i Oppland i fjor viser at bare fem kommuner har slik praksis.

- Alt det der er bra, men jeg føler meg litt lurt fordi avgiften for å ha vannmåler har blitt veldig høy de siste årene. Nå er den på hele 3.378 kroner i året. Det er utrolig mye for å ha en liten måler på veggen i kjelleren, mener hun.

ULIKT
I nabokommunene Gran og Jevnaker koster det langt mindre å ha vannmåler, men der er det i stedet et minstekvantum som må betales uansett forbruk. I Jevnaker er minstekvantumet 200 kubikkmeter vann, mens det i Gran er på 160 kubikkmeter vann. Forbrukerutvalget opplyser at en voksen person bruker 60-70 kubikkmeter vann i året.

Kari Brovold er ikke alene om å reagere på det som oppleves som er urettferdig avgiftssystem.
- Dette handler ikke bare om penger, men om prinsipper. Det snakkes mye om det, men lite blir gjort, avslutter Kari Brovold, en av 720.000 personer i Norge som bor alene.