– For enkelt å få flygerjobb

BEKYMRET: Pilot trond Torgersen er bekymret over utviklingen og mener det er for lite fokus på det mentale når flygere ansettes. Foto: Anne Gro Christensen, Ringerikes Blad

BEKYMRET: Pilot trond Torgersen er bekymret over utviklingen og mener det er for lite fokus på det mentale når flygere ansettes. Foto: Anne Gro Christensen, Ringerikes Blad

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Flyger Trond Torgersen fra Jevnaker mener det er for lite fokus på flygeres psyke.

DEL

JEVNAKER: Trond Torgersen er en svært erfaren flyger. Jevnakermannen har vært pilot i snart 30 år og har 17.000 flytimer bak seg. Han har aldri vært redd. Heller ikke etter flytragedien i de franske alpene, der teorien er at andrepiloten låste seg inne i cockpiten og styrtet flyet med 150 passasjerer med vilje.
– Det kunne nok aldri skjedd her i Norge. Flygermiljøet er forholdsvis gjennomsiktig og vi har god kontroll på hverandre, sier Torgersen.

Bekymret

Han er likevel bekymret for utviklingen, der lavprisselskapene presser kostnadene nedover. Det bidrar til redusert fokus på flygerens personlige egenskaper, mener Torgersen.
– Det er aldri psykiske tester lenger, slik det var før. Den som er villig til å jobbe for de vilkårene som tilbys, får jobben. I tillegg stilles det ikke krav til antall flytimer, og kravene til trening i simulator reduseres stadig. Det er en negativ utvikling, mener Torgersen.
Han synes også myndighetene gikk veldig raskt ut med at det trolig var en villet handling.
– Jeg synes de konkluderte veldig raskt. Nå ser det imidlertid ut som om det er riktig. Måten flyet styrtet på peker i den retningen, sier Torgersen.

Redd for strengere krav

Flygeren er redd for at den siste ulykken vil føre til enda strengere krav. Krav som kanskje ikke er like fornuftige.


– Det er sikkert noen som vil vise handlekraft og innføre nye krav. Jeg mener det er gode nok rutiner fra før. Det viktigste er å innføre systemer som luker bort slike personer som denne andrepiloten, sier Torgersen.
Etter 11. september-tragedien i USA ble det innført en ny type dør inn til cockpit. Den gjør det mulig for mannskapet å stenge seg inne i cockpit.


– Når døra er lukket, finnes det flere måter å komme seg inn på. Flypersonalet kjenner til disse metodene, men hvis flygerne inne i cockpit vil, kan de stenge døra helt. Det er både positive og negativer sider ved det, men jeg mener det er riktig å ha en slik dør. Det kan hindre at eventuelle kaprere kommer seg inn, forteller Torgersen.

Artikkeltags