Mange for samme sak

DET LOBBES: Lunner-ordfører Harald Tyrdal (Ap) og Gran-ordfører Knut Lehre (Ap) er blant dem som jobber for andre bomløsninger på Hadeland.

DET LOBBES: Lunner-ordfører Harald Tyrdal (Ap) og Gran-ordfører Knut Lehre (Ap) er blant dem som jobber for andre bomløsninger på Hadeland.

Artikkelen er over 5 år gammel
DEL

Fredagens leder:Det jobbes intenst fra mange hold om dagen for å få statsråder til å forstå hva Gran og Lunner mener om plassering av bom på riksveg 4. De siste ukene og månedene har ordførerne vært på ballen flere ganger. Vi har også rapportert at Lasse Lehre og Svein Håvar Koshavn fra Oppland Høyre har talt både bane, veg og bom i et møte med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen forleden. Uten at de fikk med seg lovnader om verken det ene eller det andre.
 

Hadelandspolitikerne har ofte blitt beskyldt for å være for beskjedne i forhold til å påvirke sentrale beslutningstakere. Nå ser det i hvert fall ut til at aktiviteten er større enn på lenge, og det er bra. Stå på, også i fortsettelsen! Dette er viktig!
 

Denne uka kunne Knut Lehre og Harald Tyrdal kunngjøre at de har fått velsignelse fra Statens vegvesen til å tenke to bommer på riksveg 4 i Gran og Lunner. En på kommunegrensa og en på Lygna. Lokalpolitikerne skal få si sitt om forslaget. Vi håper den debatten blir god og reflektert.
 

Beslutningstakerne skal handtere mange dilemmaer. Det legges inn i potten at vi faktisk får en ny og trafikksikker veg. Så ser vi allerede nå at det er mange reaksjoner og meninger også rundt dette forslaget.
 

Med to bommer vil det koste 38 kroner å passere begge steder. Med én bom ville passeringen kostet drøyt 60 kroner. Prisen for å kjøre gjennom Gran og Lunner blir høyere enn med én bom.
 

Er det riktig at vi som bruker vegen mest betaler mindre per passering enn de som skal forbi? Kan vi argumentere med at vi i sum kommer til å ta så stor del av regningen likevel, at det er rimelig med høgere pris på dem som kjører gjennom og kanskje sjeldnere bruker vegen?
 

Vi håper resultatet til slutt er at staten tar en større del av regningen for vegprosjektet. For eksempel andelen for utbyggingen i Lunner. Det ville bidra til å smøre mange prosesser. Ikke minst den om kommunestruktur.

Stå på, også i fortsettelsen! Dette er viktig!

Artikkeltags