Arbeidene med den nye Lushaughytta er i full gang, og mandag skulle ringmurene støpes. Da må man ha betong, MYE betong. Og det er ikke bare bare å få fire betongbillass med 21 kubikkmeter, 21.000 liter eller drøyt 50 tonn betong til «fjells».

Hyttebygger Hadeland O-lag hadde derfor leid inn helikopter, for å få betongen på plass. Helikopteret gikk i skytteltrafikk hele dagen, de 1800 meterne mellom Bustevollen og Lushaugen.

Tre minutter tur/retur

– Vi begynner med cirka 600 kilo, og må prøve oss litt fram. Men vi håper å kunne øke til et tonn per tur, og vel så det etter hvert som drivstoffmengden og dermed vekten på helikopteret avtar, fortalte Helitrans-pilot Yngve Mikalsen før første take off klokka 10.40.

Han regnet med å bruke mer eller mindre hele dagen på jobben.

– Det blir nok fort kveldinga før vi er ferdige. Vi regner med at det blir rundt 70 turer før vi har fått innover all betongen, pluss noe materialer og vinduer. Vi har med 1200 liter drivstoff, som holder til om lag sju timers kjøring, sa Mikalsen.

Han anslo at det ville ta cirka fem minutter per runde, men de første gikk unna på drøyt tre.

LES OGSÅ:

 

Kostet nesten 100.000

Kasper Andresen var en av tre fra O-lagets byggekomité som var på plass ved hytta, sammen med to mann fra Skiaker Bygg.

– Det går unna her, sa Andresen midt på mandagen.

– Hovedoppgaven i dag er å få støpt ferdig ringmurer for nybygget, og få innover materialer som vi ikke fikk med sist, forteller han.

9. april ble nemlig det første lasset, med seks-sju tonn byggevarer, kjørt til Lushaugen med en tømmer-lastbærer.

– Dette er første gang vi bruker helikopter, men det blir én eller to ganger til senere i år, for å frakte innvendig panel, gulv, peis og ovner. Det blir nok ikke like dyrt de(n) neste gangen(e), men dagen i dag koster nesten 100.000 kroner, sier Andresen.

FAKTA LUSHAUGHYTTA

Hadeland Orienteringslag (HOL) har siden 1959 drevet servering for skiturister på Lygna. De første elleve årene fra den gamle brannvaktshytta på toppen av Lushaugen (812 m.o.h.), og fra 1971/72 i den nåværende Lushaughytta (700 m.o.h.); bygget av lagets medlemmer. Hytta ligger 4 kilometer fra Lygnasæter.

Hytta er ikke tilkoblet strømnett, og det er ikke bilveg til hytta.

Hytta har 35–45 åpningsdager per skisesong.

Etter utbyggingen får hytta ny kafé/serveringssted på ca. 150 kvadratmeter med 108 sitteplasser, nytt kjøkken og nytt inngangsparti.

Gamlehyttas kafédel med 84 sitteplasser oppgraderes med vindus-endringer, riving av sovehems og ny oppvarmingsløsning. Overnattingsdelen utvides til to soverom á fire soveplasser pluss ny sovehems. To bad/dusjrom i samme avdeling, i tilknytning til overnattingsdelen.

Oppstart mai/juni 2018, mål om hytte klar til skisesongen 2018/19.

Byggekomité: Trygve Rognstad, Emily Benham, Kasper Andresen, Torgeir Boldermo og Carl R. Ihlen (leder).

 

Foran tidsskjema

Hytteprosjektet til drøyt ni millioner kroner er i rute og vel så det.

– Vi ligger veldig godt an, faktisk foran skjema. Vi skal bli ferdige før jul, lover han.

Skiaker Bygg har fått jobben med å restaurere den gamle hytta, både innvendig og utvendig, mens Hans Eriks Bygg skal sette opp den nye.

– De starter i løpet av et par uker. Årsaken til at det er to entreprenører, er at hele prosjektet ble for stort for bare den ene av dem, forteller Andresen.

LES OGSÅ: Siste påske på gamle Lushaughytta – tirsdag starter rivingen

LES OGSÅ: Deler ut 2,1 millioner til prosjekter på Hadeland