Get it Wright

Bursdagsøvelseskjøring med 60-åring! Mor, Randi Eek Thorsen i baksetet. Jubilanten, Gunnar Haslerud.

Bursdagsøvelseskjøring med 60-åring! Mor, Randi Eek Thorsen i baksetet. Jubilanten, Gunnar Haslerud. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

Mye har skjedd siden sist motorbilag, da jeg viet spalteplassen til min mentale sperre for å ta lappen. Siden da har jeg hatt min første trafikkulykke, selv om den heldigvis ikke var særlig alvorlig, da jeg kjørte elbilen til ekstra-pappa Gunnar fast i plenen. Jeg har drømt at jeg øvelseskjører med Leo Ajkic som kjørelærer. Da jeg forsøkte å omsette drøm til virkelighet, fikk jeg beskjed om at heller ikke han har lappen, så det får bli med drømmene. Og ikke minst, jeg har lært å fylle bensin, og i skrivende stund skal jeg å kjøre over Hardangervidda. Og ryggeparkere.

Min første trafikkulykke!! Kjørte elbilen til Gunnar Haslerud fast i plenen

Min første trafikkulykke!! Kjørte elbilen til Gunnar Haslerud fast i plenen Foto:

Det store gjennombruddet denne måneden, er likevel at jeg har lusket meg tilbake til tredjeetasje på Granstunet og Wright kjøreskole. Det skjedde tirsdag 12. september, dagen etter valg(nederlag) et. Jeg var sur og sliten, og alt lå til rette for at dette som jeg hadde utsatt så lenge, og som nå endelig skulle skje, skulle gå godt og grundig til helvete.

Tilbake til start. Wright kjøreskole med kjørelærer Sas Schanzleh

Tilbake til start. Wright kjøreskole med kjørelærer Sas Schanzleh Foto:

Det skjedde i de dager, rettere sagt i 2013, at jeg kjøpte meg en Toyota Yaris og en oppkjøringspakke på det nyetablerte Wright kjøreskole på Gran. Pakken var gyldig i to år. I 2015 ringte Wright kjøreskole og spurte om jeg ville sette i gang. Det ville jeg jo ikke, men jeg sa ja. Det er liksom litt teit å skusle bort 16.000 på en god intensjon. Jeg fikk en kjørelærer som heter Sas, som var ganske fantastisk. Men selv ikke en strålende kjørelærer kan ta seg fulltidshyre som torpedo for å få kjøreelevene til å følge opp og møte til timene. Gudene skal vite at de har prøvd, blant annet har de forsøkt å opprette kontakt via de ansatte i Leikvoll barnehage, der både min unge og ungen til daglig leder i Wright trafikkskole, går. I kjøretimene, som var få og med lange mellomrom, kjørte jeg som en gris, hadde just ingen progresjon, og som om det ikke var vanskelig nok å finne tid til kjøretimer i arbeidstiden, gjorde nervenes etterdønninger meg ubrukelig resten av arbeidsdagen.

Hvordan kjøre en rundkjøring? Diskusjon med kollegiet, Lars Stålegård og Kjetil Meinstad Aasrud

Hvordan kjøre en rundkjøring? Diskusjon med kollegiet, Lars Stålegård og Kjetil Meinstad Aasrud Foto:

Til slutt sluttet jeg å ta kontakt. Eller, det vil si jeg tok kontakt én gang, med en feilsendt sms i advent i fjor. Etter et halvt års stillhet mottok kjørelærer Sas, en sen desemberkveld, en sms i tre deler der jeg fortalte i inngående detalj om hvordan jeg hadde fått terrorpanikkangst da jeg gikk alene til oppsetningen av Bachs juleoratorium i Operaen i Hamburg, forlatt hele konserten etter et kvarter, og nå satt på en brun pub og lurte på meninga med livet. Da jeg fikk et spørsmålstegn som svar, oppdaget jeg at jeg hadde lagret «Sas» som «mamma». Jeg hadde flagget «frik flagget» mitt ettertrykkelig til topps. Det nyttet ikke å forklare at jeg egentlig ikke er komplett kokko, at jeg skjøtter både jobb, barn og meg selv med nogen lunde anstendighet. Jeg kunne ikke gå tilbake før jeg hadde dreisen på dette kjøregreiene. Jeg startet Maja blir sjåfør.

Meg og min drømmekjørelærer, Leo Ajkic (som ikke har lappen)

Meg og min drømmekjørelærer, Leo Ajkic (som ikke har lappen) Foto:

Nå har vi en plan, Sas og jeg. Med en lettere forfjamset kjørelærerlærling som observatør i baksetet, kjørte Sas og jeg fra Gran til Jaren 12. september. Vi snakket om feilsendte tekstmeldinger, Maja blir sjåfør, tidsklemma, at jeg gjemmer meg for daglig leder for Wright når hun henter barn i min sønns barnehage, fysiske og mentale sperrer mot å ta lappen, og min tendens til å skravle altfor mye under kjøretimene istedenfor å fokusere på kjøringen. Sas konstaterte en enorm framgang. Økt selvtillit bak rattet, at jeg tidvis kjørte litt for fort, og at jeg i hjemmelekse skal øve på ryggeparkering. Det er håndgripelig, og det har jeg gjort. Neste time skal jeg etter planen passere kjøretrinn 2. Etter det, er det straka vegen for oppmelding til både det ene og det andre. Og det beste av alt, Sas er nå medlem av «Maja blir sjåfør», så nå er det ingen steder å gjemme seg.

LÆRE: Mangt skal vi mestre, i dag; lære å fylle bensin

LÆRE: Mangt skal vi mestre, i dag; lære å fylle bensin Foto:

Artikkeltags