– Trafikkmengden er såpass stor så vi har, etter samtaler med nødetatene, bestemt oss for å bruke manuell dirigering på strekningen, forteller byggeleder i Statens vegvesen Tor Iver Steig.

Tirsdag skrev avisen Hadeland om bekymringen til nødetatene etter at det ble lysregulering på riksveg 4 ved Volla. Dette resulterte nemlig i lange køer, og for nødetatene kan dette bety at de ikke kommer fram fort nok ved en eventuell utrykning.

Steig kan fortelle at de ble kontaktet av nødetatene før artikkelen ble publisert.

Mer fleksibelt

– Det er selvfølgelig viktig for oss at nødetatene kommer fram. Ved manuell dirigering blir det mer fleksibelt og vaktene ser om det kommer utrykningskjøretøy. Da kan de stanse trafikken, sier Steig.

Han forklarer videre at man må stille inn trafikklysene, og dette må gjøres fortløpende.

– Det viste seg raskt at de grønne lyset ikke var grønt lenge nok, slik at man fikk tømt køen som hopet seg opp. Det er jo ulike behov på forskjellige tider av døgnet.

Det er ikke lange strekningen som er stengt, men om køen er lang nok ser man ikke om det kommer møtende kjøretøy. Vegen er for smal til at man kan legge seg ut og gjøre plass til et utrykningskjøretøy.

Ikke døgnet rundt

Det blir ikke manuell dirigering døgnet rundt, men i tidsrommet fra klokken sju til 19. Sent kveld og natt, når trafikkmengden ikke er så stor, vil lysene være på plass igjen. Om dette blir tidsrommet de resterende ukene er noe usikkert, men Steig tror ikke de vil gjøre store endringer på dette nå.

I morgen, torsdag, vil vegen bli åpen igjen og trafikken går som normalt gjennom helgen. Deler av vegen ble stengt mandag, og arbeidene vil pågå i to uker til.

Bildeserie

Se bilder fra vegarbeidene: Slik ser det ut langs riksveg 4 nå