Med gode hjelpere, som Sigmund Kanten, Håvard Ekeberg, Tore Lien og Odd Fredrikstad, er en Opel Ascona 1976-modell klar for det klassiske rallyet. Ekeberg var ikke tilstede da bildet ble tatt.

Bilen ble fraktet til Tyskland før Monty Karlan og Oddvar Moland reiste tirsdag. Starten går torsdag fra Bad Homburg like utenfor Frankfurt.

Fire dager i alpene

– Deltakerbilene skal være minimum 30 år gamle. Første del av løpet er på 1.500 kilometer, på stort sett gode riksveger, med samling for de 270 bilene i Monaco, opplyser Karlan (76).

Han heter egentlig John Eric Karlan, men fikk tidlig kallenavnet Monty, etter feltmarskalk Montgomery. Karlan flyttet til Brandbu for ti år siden.

Rallyet omfatter også fire dager i de franske alper. Base for brorparten av løpet er byen Valence og brorparten av de 2.300 kilometrene som kjøres derfra er på kronglete bygdeveger.

– Løpets sportslige del består av 17 såkalte regularities, hvor det kjøres med gjennomsnittshastigheter på 50 km/t, samlet strekning er 500 kilometer. Vi skal opp i 1.900 meters høyde, forteller Monty.

Kjører på idealtid

Lagene er utstyrt med arrangørens GPS-mottaker/sender i bilen. Arrangørene kontrollerer passeringer via 190 målepunkter. Kartleser skal via trippteller, stoppeklokke og tidstabell lede sjåføren til å kjøre i eksakt 50 km/t.

Resultatene beregnes via avvik på idealtid.

– Det hører med til historien at de proffe lagene bruker pc med GPS-mottaksignaler for å lette kartleserens jobb. Det gjør ikke vi, fastslår Karlan, som gleder seg til nok en utgave av klassikeren Rally Monte Carlo.

Rally Monte-Carlo er verdens eldste rally. Den første utgaven gikk så tidlig som 1911.