Snø og is i sporet skaper hodebry

SNØ: Snø og is i sporet går hardt ut over togene. Nå jobbes det på spreng på Gjøvikbanen. (Arkivfoto: Liv seiff)

SNØ: Snø og is i sporet går hardt ut over togene. Nå jobbes det på spreng på Gjøvikbanen. (Arkivfoto: Liv seiff) Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Januar og starten på februar har vært utfordrende for reisende med toget. Mye is og snø i togsporet skaper hodebry for Gjøvikbanen.

DEL

(Varingen) – Is og snø som ikke har blitt fjernet og som slår opp under togene har gitt oss og kundene problemer de siste ukene, sier direktør i Gjøvikbanen AS, Erik Storhaug.

Det har vært få innstillinger, men forholdsvis mye forsinkelser. Han forstår at det skaper frustrasjon hos de reisende.

Jobber natt og dag

Nå er det satt inn ekstra ressurser for å bedre situasjonen.

– Bane NOR har etter hvert kommet godt i gang med snørydding og jobber nå natt og dag med å rydde sporet. De har også fått tilgang på ekstra utstyr for å gjøre jobben, noe vi er glade for, sier Storhaug.

Eldre togsett utsatt

– Det er særlig de eldre togsettene våre som får problemer fordi viktige deler sitter under toget og er utsatt for skader grunnet hard is og tettpakket snø. Dette gir forsinkelser og innstillinger og det er vi selvfølgelig ikke fornøyd med, sier Storhaug.

UTSATT: De gamle togsettene er utsatt.

UTSATT: De gamle togsettene er utsatt. Foto:

– I tillegg gjør vinterværet at mye elg trekker ned mot sporet, noe som også har gitt flere tilfeller av stans i trafikken, forteller han.

Bedre med Flirt

- Våre medarbeidere gjør sitt beste for å finne løsninger for våre kunder når problemer oppstår, fortsetter Gjøvikbanens leder.

Og kan samtidig fortelle at skader på togdeler er noe det vil bli mindre av etterhvert som stadig flere Flirttog blir å se på Gjøvikbanen.

FLIRT. Med flere Flirttog på sporet blir det bedre å være vinterpassasjer også.

FLIRT. Med flere Flirttog på sporet blir det bedre å være vinterpassasjer også. Foto:

– I de nye og moderne Flirttogene er viktige deler skjermet og innelukket på taket og fremover kan vi tilby et mer enda mer forutsigbart og pålitelig tilbud til våre kunder, avslutter Storhaug.

Artikkeltags