Gjøvikbanen får nytt signalsystem – forberedende arbeid starter nå fra Roa til Gjøvik

tog, togstasjon, Gjøvikbanen, NSB

tog, togstasjon, Gjøvikbanen, NSB Foto:

Bane NOR skal ta i bruk et nytt digitalt signalsystem på jernbanen i Norge. Før European Rail Traffic Management System (ERTMS) kan installeres må vi gjøre forberedende arbeider. På Gjøvikbanen skal Gjermundshaug Bane AS gjøre denne jobben.

DEL

I desember 2022 skal det nye felles europeiske signalsystemet ERTMS tas i bruk på Gjøvikbanens nordre del, fra Roa til Gjøvik. Dette melder Bane NOR i en pressemelding.

Det er avisen Varingen som viser til pressemeldingen fra Bane NOR.

Allerede om et par måneder starter Gjermundshaug Bane AS arbeidene med å etablere føringsveier for nye signal- og telekabler ved stasjoner og planoverganger på den om lag 115 kilometer lange strekningen fra Grefsen til Gjøvik. Oppdraget har en verdi på 71,8 millioner kroner og skal fullføres innen utgangen av 2020.

Tre tilbydere

I tillegg til Gjermundshaug Bane AS leverte NRC Bane AS og Rail Infrastructure AS tilbud på oppdraget.
– Av de tre tilbyderne vurderte vi Gjermundshaug Bane AS sitt tilbud som det beste. I tillegg til at de hadde den laveste prisen, viste de i anbudsprosessen at de har forstått omfanget og kompleksiteten i kontrakten. Vi ser fram til å jobbe med dem, forteller delprosjektleder Synne Hopland i Bane NOR.

Entreprenøren skal nå detaljere planene, bestille materiell og etablere rigg før de starter arbeidene i månedsskiftet mai-juni.

Fornøyde

– Vi er veldig godt fornøyd med å ha fått dette oppdraget og vi gleder oss til å komme i gang. Prosjektet vil sysselsette 8-9 personer fra Gjermundshaug i tillegg til underleverandører i en periode på to år, og for oss er dette et stort prosjekt, forteller prosjektleder og daglig leder i Gjermundshaug Bane, Magne Trønnes.

Gjøvikbanen er en av de første strekningene som skal ta i bruk det nye signalsystemet i Norge. Innen utgangen av 2034 skal ERTMS ha erstattet gamle og sårbare signalsystemer på alle landets jernbanestrekninger.
Østfoldbanens Østre linje, fra Ski til Sarpsborg, har siden 2015 vært teststrekning for jernbanens nye signalsystem. I 2018 hadde denne strekningen best punktlighet i Norge med hele 40 prosent lavere feilrate enn strekninger med såkalte konvensjonelle signalanlegg. Erfaringene viser dermed at det nye systemet gir en betydelig forbedring av punktlighet og forutsigbarhet for våre kunder.

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt!

Artikkeltags