Stadig flere tar bussen til og fra Gardermoen

Antall ordinære bussreisende på Hadeland økte med 3,1 prosent fra 2018 til 2019. Det meste av veksten kom på ruta mellom Dokka og Gardermoen.

DEL

Dette går fram av pressemelding fra Innlandet fylkeskommune, om status i busstrafikken i 2019 i tidligere Oppland fylkeskommune.

– Det meste av veksten på Hadeland har vært på ruten mellom Dokka og Gardermoen. På denne strekningen økte antallet passasjerer med over 7.000 i 2019, noe som er mer enn en dobling. Busstilbudet fra Dokka via Hadeland til Gardermoen er relativt nytt. Vi håper busstilbudet til Gardermoen begynner å feste seg og at ruten også opplever vekst i årene som kommer, uttaler Lars Baukhol i pressemeldingen. Han er seksjonssjef i Innlandstrafikk.

For Oppland som helhet økte antallet ordinære bussreisende med 3,2 prosent fra 2018 til 2019.

I 2019 var det totalt 3,6 millioner ordinære bussreiser i Oppland. Dette tilsvarer 112.000 flere reisende enn i 2018.

Slått sammen 1. januar

Fra 1. januar 2020 ble Opplandstrafikk og Hedmark Trafikk slått sammen til Innlandstrafikk, som er en enhet i Innlandet fylkeskommune.

– Fylkeskommunen har mål om at enda flere i Innlandet skal reise kollektivt ved å tilby et moderne, klimavennlig og pålitelig kollektivtilbud innenfor de økonomiske rammene vi har, heter det i pressemeldingen.

Innlandstrafikk skal jobbe for å øke folks bevissthet til kollektivtilbudet og gjøre bruk av kollektiv til en større del av folks reisehverdag.

– Dette håper vi å oppnå ved å gi en god reiseopplevelse på parametere som punktlighet, trygghet og komfort. Jeg vil avslutte med å oppfordre om å bruke buss når du kan og bil når du må, forklarer Lars Baukhol.

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt!

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken